Internationale publicatie Faith in Democracy door Timo Slootweg

Rechtsfilosoof Timo Slootweg (ed.) publiceerde deze week: Faith in Democracy. Justice, Politics and Transcendence. Deze internationale publicatie werd mede geïnitieerd door het Leidsche, interfacultaire profileringsgebied Politieke Legitimiteit.

Het boek handelt over de geestelijke grondslagen van de democratie en de ziel van de democratische mens; spirituele voorwaarden en vereisten die de democratie weliswaar niet kan garanderen, maar die desniettemin mede gestalte geven aan de legitimiteit van politiek en recht. Despotie kan best zonder geloof, maar vrijheid en democratie kunnen dat niet, zoals ook de Alexis de Tocqueville (1805-1859) al meende.

Brutaler dan het democratische systeem, neigden en neigen totalitaire regimes tot een zogenaamde ‘politieke religie’. Maar ook de democratie neigt tot dergelijke totalitaire kenmerken en ook zij is geneigd tot een zekere seculiere religiositeit. Een naïef, ‘verlicht’ geloof in het politieke systeem en de instituties van de rechtsstaat, een bijgeloof dat steeds vaker in seculier fanatisme en fundamentalisme ontaardt, ondergraaft de democratie en dreigt die zelfs te elimineren.

In Faith in Democracy wordt deze potentieel antidemocratische politieke religie geanalyseerd en kritisch besproken. Tevens zoeken de auteurs van dit boek (juristen, filosofen, theologen) naar de geestelijke grondslagen van een nieuwe legitimiteit: een ander democratisch ‘geloof’. Bij hun zoektocht laten zij zich inspireren door de wijsheid van uiteenlopende levensbeschouwelijke tradities, religies en culturen, o.a. christendom, jodendom, islam, hindoeïsme.

Verdere informatie over de uitgave vindt u hier.

Cover van Faith in Democracy, door Timo Slootweg