Bachelorstudenten identificeren Romeinse perzikpit

Vaak zitten er nog bijzondere ontdekkingen verscholen in het archeologisch depot. Een groepje van vijf archeologiestudenten ondervond dit toen ze archeologische vondsten bekeken uit een opgraving gedaan in 1977. Tussen de vondsten troffen ze een pit aan. Het bleek, met een leeftijd van zo'n 2000 jaar, de oudst gevonden perzikpit van Nederland.

Romeinse vlootbasis

De opgraving van 1977 richtte zich op de Romeinse vlootbasis in Velsen, Noord-Holland. Archeologen troffen een waterput aan met daarin het skelet van, waarschijnlijk, een Romeinse legionnair. De dood van de man wordt in verband gebracht met de Friese opstand die we kennen uit historische bronnen. De opstand wordt gedateerd op het jaar 27, bijna 2000 jaar geleden.

De studenten gaan, begeleid door dr. Mark Driessen, opnieuw door al het materiaal heen om te zien of ze meer informatie kunnen opdoen over de dood van de man. Naast de perzikpit vonden ze olijfpitten en scheepsnagels. De volgende stap is het bestuderen van de menselijke skeletten met als doel de geschiedenis van de Romeinse overheersing van de lage landen beter te begrijpen.

De studenten schreven een blogpost over hun bijzondere ontdekking (Engelstalig).

De groep bachelorstudenten. Van links naar rechts: Tatiana, Jackie, Shivani, Tullio en Julia (met de pit in haar handen)