Wie winnen de psychologieprijzen 2018?

Standing on the shoulders of giants, dat doen alle prijswinnaars van het Instituut Psychologie. Gefeliciteerd!

De winnaars

• Sandra van Dijk: de prijs voor de beste docent van 2018
  • Frank de Vos: de prijs voor de promovendus die in 2017 het beste artikel heeft geschreven

• Twee scriptieprijzen:
  1. Eva Tolmeijer: de prijs voor de beste masterscriptie
  2. Danna Oomen: de prijs voor de beste research masterscriptie
  • Monique Leemkuil: de OBP-prijs Psychologie
  • Bianca Westhoff: Leiden Psychology Blog Award

Bannerfoto vlnr: Bianca Westhoff, Frank de Vos, Danna Oomen, Sandra van Dijk (Eva Tolmeijer en Monique Leemkuil afwezig) | Meer foto's op Facebook Psychology Awards 2018

De prijzen

'Standing on the shoulders of giants' doet eigenlijk iedereen in de wetenschap, betoogt Philip Spinhoven. De Wetenschappelijk Directeur zwaait alle winnaars van grote en kleinere prijzen in 2018 lof toe, van Spinozaprijs tot prijs voor de beste posterpresentatie. Evengoed springen sommige prestaties eruit en worden daarom in het zonnetje gezet door de voorzitters van de diverse jury's.

Masterscriptieprijzen

Roy de Kleijn sleept de toehoorders mee in een spannend verhaal over medische aanpak die bij sommige patiënten blijkt te werken, maar bij andere in de praktijk helaas niet. Dat en meer heeft hij geleerd uit de masterscriptie van Eva Tolmeijer. Zelf zit de winnares van de masterscriptieprijs in het Londense Imperial College.

Danna Oomen is al in het bezit van de facultaire scriptieprijs voor de researchmaster en haalt deze scriptieprijs ook op bij Psychologie.  Oomen ontdekte dat training kan leiden tot verandering in eetgedrag. 'We vonden echter geen ondersteuning voor het veronderstelde werkingsmechanisme', nuanceert de kritische onderzoeker-in-opleiding. Het onderzoek is inmiddels gepubliceerd met Oomen als eerste auteur en haar supervisors uit Oxford als co-auteurs, in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift AppetiteOomen gaat nu aan de slag als promovenda in Gent.

OBP-prijs

Eric van Dijk refereert ook aan de 'shoulders of giants' en benadrukt zo de belangrijke prestaties van niet-wetenschappelijk personeel. Want door het vaak onzichtbare werk van deze ondersteuners is er ruimte voor wetenschappers om zich te wijden aan onderzoek en onderwijs. Hij somt de indrukwekkende lijst van ondersteunende taken op van Monique Leemkuil, secretaris van het Instituutsbestuur en de Examencommissie. Van alle aanwezige medewerkers krijgt zij dan ook een welverdiend applaus voor haar OBP-prijs.

Beste psychologiedocent 2018

Ellen de Bruijn licht toe waarom Sandra van Dijk de prijs voor psychologiedocent 2018 toekomt. Van Dijk weet interdisciplinair onderwijs zelfs nog te overstijgen door haar transdisciplinaire samenwerking met bijvoorbeeld gamers. Verbinding is het sleutelwoord in Van Dijks visie op onderwijs en college geven, wat zij ook in het LUMC doet. Studenten noemen haar een deskundig en bevlogen docent, bij wie zij veilig en in openheid veel leren en ook veel lachen. 'Gelukkig wel', lacht Van Dijk, 'anders is het saai.' Ze vindt zichzelf geen hardcore docent, maar hoopt er wel een te worden en daarbij dingen te ontwerpen en te ontwikkelen samen met mensen die openstaan voor nieuwe ideeën.

Promovendiprijs

Deze prijs wil je volgens juryvoorzitter Andrea Evers allemaal wel winnen als je jong en ambitieus bent. Want het is een mooi begin van je wetenschappelijke carrière. Evers weet aan wie de eer toekomt, want de teams waarin de prestaties worden geleverd zijn ook prijswinnaars.Vanwege zijn innovatief en grensverleggend onderzoek, waarin fMRI gecombineerd wordt met 'machine learning' voor het voorspellen van individuele uitkomsten bij Alzheimer patiënten wint Frank de Vos de promovendiprijs met zijn publicatie in het internationaal hoogstaand tijdschrift Neuroimage.

Leiden Psychology Blog Award

Vertaler Maria Sherwood leest met veel belangstelling de psychologieblogs die zij beroepshalve aan een taalcheck onderwerpt voor Leiden Psychology Blog. Dit Engelstalige platform is bedoeld voor een internationaal publiek dat zich interesseert voor psychologie. Leidse wetenschappers en studenten bloggen op een toegankelijke manier over psychologie, terwijl een link naar naar wetenschappelijke artikelen verdieping biedt. Het grote publiek weet de weg naar het blog van Bianca Westhoff wel te vinden. Een kwestie van 'timely and timeless’, typeert Sherwood treffend Westhoffs winnende blog met de meeste views van 2018: Tempted to skip your workout today?