Joshua Kloet - Joshua Kloet

Waarom doen pubers zo vaak domme dingen?

Eveline Crone is hoogleraar Neurocognitieve ontwikkelingspsychologie en weet alles van de ontwikkeling van de hersenen bij jongeren. In haar college bij de Universiteit van Nederland vraagt zij zich af: waarom doen pubers toch zo vaak domme dingen?

Telkens opnieuw lijken ze zich weer gigantisch in de problemen te werken: pubers. Ze doen hun best om de grenzen op te zoeken en zijn een kei in het nemen van domme beslissingen. Waarom gedragen pubers zich toch zo? Hoogleraar Eveline Crone onderzoekt hoe pubers keuzes maken, en hoe dat verschilt van volwassenen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Beluister de podcast

Universitair docent Marieke Bos is werkzaam in het Brain and Development Center van Eveline Crone. In onze podcast Enkeltje Wetenschap vertelt ze over de merkwaardige ontwikkeling van het puberbrein.