Dilemma's rondom malafide klachten over wetenschappelijke integriteit

Op maandag 25 november werd door de KNAW een symposium georganiseerd over malafide klachten wegens schending van wetenschappelijke integriteit. Yvonne Erkens voorzitter van de Commissie Wetenschappelijke Integriteit van de Universiteit Leiden/LUMC en universitair hoofddocent Arbeidsrecht verzorgde daar een lezing over de dilemma's rondom malafide klagers.

Aan de hand van een door deze Commissie Wetenschappelijke Integriteit behandelde casus heeft zij op dit symposium een lezing gehouden over de toegankelijkheid van klachtprocedures over wetenschappelijke integriteit en de vertrouwelijkheid van die procedures. Roel Fernhout (voorzitter LOWI) schetste de mogelijkheid om malafide klachten niet te behandelen wegens misbruik van recht, Carel Stolker (Rector Magnificus Universiteit Leiden) benadrukte het belang van preventie  en onderwijs om schendingen van wetenschappelijke integriteit te voorkomen. De middag werd afgesloten met een paneldiscussie ,waaraan naast genoemde sprekers ook Lex Bouter (VU) en Frits Rosendaal (LUMC) deel namen. De middag werd geleid door Ineke Sluiter, vicepresident van de KNAW.

Meer informatie over dit symposium