Farmacoloog Elizabeth de Lange ontvangt eredoctoraat in farmacie van Universiteit van Uppsala

Elizabeth de Lange, hoogleraar Voorspellende farmacologie, heeft een eredoctoraat ontvangen van de Faculteit der Farmacie van de Universiteit van Uppsala. Ze wordt geëerd tijdens de Uppsala Winter Conferment Ceremony op 31 januari 2020.

Elizabeth de Lange

Ceremonie

De Lange krijgt de titel voor haar uitstekende wetenschappelijke bijdragen op het gebied van de farmacologie. Ze werd genomineerd door professor Margareta Hammarlund-Udenaes, die decaan is van de Faculteit der Farmacie. De Lange heeft haar eredoctoraat al in ontvangst genomen, maar zal samen met recent gepromoveerde PhD-studenten en de zestien andere eredoctoraten in de schijnwerpers komen te staan tijdens de winterceremonie. Tijdens de ceremonie ontvangt De Lange alle drie de symbolen van eer: een hoed of lauwerkrans, een diploma en een ring. Daarnaast houdt ze een lezing over haar vakgebied.

Internationaal gerenommeerde expert

De Lange geldt als een internationaal erkend expert in voorspellende fysiologisch gebaseerde farmacokinetische en farmacokinetisch-farmacodynamische modellen, waarbij ze gebruik maakt van zeer geavanceerde in vivo experimenten (bijvoorbeeld microdialyse in de hersenen), analytische technieken en wiskundige en computationele modellen. Dit is een zeldzame combinatie van expertises, die haar gewild maakt als onderzoekspartner en consultant bij diverse farmaceutische bedrijven. ln 2013 ontving ze de prestigieuze AAPS Fellow Award van de American Association of Pharmaceutical Scientists, de grootste organisatie in haar vakgebied.

Andere Leidse eredoctoren in Uppsala

Eerdere Leidse eredoctoren van de Faculteit der Farmacie in Uppsala zijn Douwe Breimer in 1992 en Rob Verpoorte in 2012. Breimer is momenteel emeritus hoogleraar Farmacologie en was van 2001 tot 2007 Rector Magnificus van de Universiteit Leiden. Verpoorte is emeritus hoogleraar Farmacognosie, in het bijzonder de plantencelbiotechnologie.