Feestelijke diploma-uitreikingen van het Instituut Bestuurskunde in Den Haag

Op donderdag 31 oktober 2019 vonden de diploma-uitreikingen plaats van de opleidingen van het Instituut Bestuurskunde. Het was voor het eerst dat deze festiviteiten aan de Campus Den Haag plaats vonden.

Maar liefst drie diploma- uitreikingen werden gevierd in de auditoria van Wijnhaven; de Bachelor Bestuurskunde, de Master Public Administration en de Master Management van de Publieke Sector.

Bachelor Bestuurskunde

Brexit

Professor Steunenberg en Alumna Marlou Grobben openden de diploma-uitreiking met verschillende positieve en inspirerende woorden. Zo benoemde professor Steunenberg de uitspraak ‘jullie hebben er hard voor gewerkt, dat mogen we vandaag uitbundig vieren’. Daarnaast legde Steunenberg de link tussen Brexit en Bestuurskunde door te zeggen ‘Brexit is niet alleen spannend vanuit het koffiegesprek, maar ook voor de opleiding bestuurskunde’.

Wereldverbeteraars

Alumna Marlou Grobben begon door de afstudeerders de vraag te stellen hoe lang ze over hun studie gedaan hebben. Met verschillende reacties, was de kern van het verhaal dat iedereen het verdiend heeft en dat iedereen heeft laten zien dat ze ‘met toewijding door de studie zijn gegaan, goed gedaan!’. Zo noemde ze de afstudeerders ook ‘jullie zijn allemaal wereldverbeteraars’ en sloot af door te zeggen 'je gaat bijdragen om de wereld een stukje mooier te maken, want dat zit in jullie.’

De uitreiking werd afgesloten door professor Steunenberg en een video waarin de Rector Magnificus Carel Stolker en de pedel Erick van Zuijlen een bericht achterlieten voor de afgestudeerden. Na de ceremonie was een gezellige borrel om de afgestudeerden te feliciteren.

Master Management van de Publieke Sector

Frits van der Meer opende de uitreiking en benadrukte kort de verbondenheid van deze master met het openbaar bestuur. Hierna kwam de keynote speaker Roel Bekker aan het woord. Hij besprak kort zijn eigen werk en daarna het verhaal achter de bestuurskundigen van tegenwoordig.

Jaren 80

In de jaren 80 groeide het begrip management, er moesten prioriteiten gesteld worden om te bezuinigen. Bekker besprak hoe er ook denken ontstond over de kerntaak van de overheid, wat eerder niet het geval was. Vragen werden gesteld als 'moet de overheid elk maatschappelijk probleem zelf aanpakken of kan je dit ook deels privatiseren?'. Hier kwamen bestuurskundigen om de hoek kijken die ook in dienst gingen bij de rijksoverheid.

Bekker gaf aan dat na de jaren 80 meer deregulering kwam en meer ideeën over marktwerking. Vanaf 2000 kreeg je nieuwe ontwikkelingen in verzekeringsystemen en de gezondheidszorg. Ook benoemde Bekker dat de toenemende rol van de media en de Europese Unie kwamen met de ideeën dat beeldvorming belangrijk is geworden.

Bestuurskundigen

Bekker besprak hoe het hoofdprobleem is dat de overheid moeite heeft grip te krijgen op problemen. Voor de samenwerking zijn er andere vaardigheden nodig, die bestuurskundigen kunnen bieden. Hij zei dat veel van deze master studenten bij de overheid terecht kunnen komen, hier gaan de afgestudeerden problemen tegenkomen waarvoor je 1) verstand van zaken moet hebben, 2) inzet moet kunnen tonen en 3) enthousiast moet zijn. Bekker eindigde de lezing met het punt dat het tijd is dat de maatschappij gaat profiteren van de kennis die de afgestudeerden hebben.