Bart Schuurman in de Gelderlander over dreiging van misplaatste jihadismemoeheid

Bart Schuurman, universitair docent aan het Institute of Security and Global Affairs, spreekt in de Gelderlander van 27 september 2019 over hoe de aandacht voor jihadisme verslapt.

Juist nu IS-strijders terugkeren naar Nederland en de dreiging groot blijft, vreest Schuurman dat de aandacht hiervoor toch verslapt. Hij merkt op dat de politie zich juist nu meer stort op de strijd tegen georganiseerde misdaad: ‘Er is véél meer te doen in politieland en de inlichtingenwereld dan terrorisme alleen’. Het is ondoenlijk om daarnaast alle geradicaliseerd moslims in de gaten te houden. ‘Er zal een rangschikking worden gemaakt van de aller gevaarlijkste personen. Er zullen mensen doorheen glippen. De samenleving zal dat soms moeten accepteren.’ aldus Schuurman.

Arnhemse jihadgroep

Een jaar geleden werden zeven terreurverdachten opgepakt in Arnhem, de ‘Arnhemse jihadgroep’ die een groot evenement wilden verstoren. Volgens Schuurman, drukte dit de Nederlanders weer met de neus op de feiten. ‘Het was zolang stil geweest. Iedereen dacht: het dreigingsbeeld kan omlaag. Arnhem bewijst dat het terrorismegevaar verre van geweken is.’

Lees het volledige artikel.