Warm welkom voor de masterstudenten Jeugdrecht 2019-2020

Op maandag 2 september 2019 zijn de masterstudenten Jeugdrecht warm welkom geheten door de afdeling Jeugdrecht en is het collegejaar officieel van start gegaan. Mr. Just van der Hoeven, raadadviseur Directie Wetgeving en Juridische Zaken bij het ministerie Justitie en Veiligheid, verzorgde de openingslezing. Ook hebben de studenten kennis kunnen maken met de Juridische Studievereniging Liberi, met de docenten en natuurlijk met elkaar.

Op maandag 2 september heeft de afdeling Jeugdrecht ter gelegenheid van de opening van het collegejaar 2019-2020 een feestelijke bijeenkomst georganiseerd. De nieuwe studenten en studenten die in februari zijn gestart, zijn op deze middag bij de master Jeugdrecht (terug)verwelkomd.

Prof. mr. drs. Mariëlle Bruning opende de middag met een aantal actualiteiten. Hierdoor werd voor de studenten direct duidelijk wat de relevantie is van de master Jeugdrecht. Mastercoördinator mr. Kartica van der Zon besprak hierna het curriculum voor het aankomende jaar en deelde een aantal praktische zaken mee.

De openingslezing van mr. Just van der Hoeven had als onderwerp ‘Wijzig het Jeugdrecht’. Hij sprak onder andere over het proces van het tot stand komen van wetgeving en welke rationaliteiten in het wetgevingsproces een rol spelen. Hierbij gebruikte hij wetgeving met betrekking tot draagmoederschap als voorbeeld. Met zijn openingslezing toonde Van der Hoeven hoe ingewikkeld het ontwikkelen van nieuwe wetgeving kan zijn en voor welke uitdagingen juristen kunnen komen te staan. Hij gaf aan de studenten mee dat zij dit goed in gedachte moeten houden wanneer zij wetgeving toetsen of bekritiseren.

Na de lezing deelde student Yasemin Glasgow haar ervaringen met de master en de opleidingscommissie. Zij vertelde dat hoewel de master soms als zwaar kan worden ervaren, zij dit met veel plezier en enthousiasme heeft doorlopen. Vooral de kleine groep studenten en betrokkenheid van docenten wordt als een groot voordeel gezien van de master Jeugdrecht.

Tot slot werd de Studievereniging Liberi geïntroduceerd en werd iedereen uitgenodigd om elkaar beter te leren kennen onder het genot van een hapje en een drankje.

Al met al een mooie start van het collegejaar. De Afdeling Jeugdrecht wenst de nieuwe lichting masterstudenten veel succes het komende jaar!