Rick Honings in Mare over vrouwelijke auteurs in de canon

Ondanks dat vrouwen in de achttiende en negentiende eeuw zeer actief waren in de literatuur, krijgen ze weinig aandacht in de canon. Hoe komt dit en wat kan eraan gedaan worden? Rick Honings, universitair docent aan het LUCAS, schreef samen met Lotte Jensen een boek over de rol van de auteur: Romantici en Revolutionairen.

‘Vrouwen zijn vergeten in de geschiedenis’, zegt Honings. ‘Eigenlijk is er bij een canon sprake van geschiedvervalsing.’ Hij legt uit dat dit komt doordat canons zijn gecreëerd door mannen en dus zijn benaderd vanuit een mannelijk perspectief. Hierdoor was er minimale aandacht voor vrouwelijke auteurs, terwijl deze in hun respectievelijke tijdsperiodes even bekend waren als mannelijke auteurs.

‘Wij plaatsen deze auteurs in ons boek op gelijke hoogte met elkaar,’ zegt Honings. Samen met Jensen wil hij de rol van de auteur in de samenleving belichten en aan de hand hiervan een nieuwe literatuurgeschiedenis schrijven, niet aan de hand van bestaande canon. ‘Wij willen die literatuur, die in onderwijsland nog in het verdomhoekje zit, meer onder de aandacht brengen.’

Meer weten?

Lees het hele artikel op de website van Mare