Recordopbrengst Leiden Science Run voor wetenschappers in nood

De Leiden Science Run 2019 heeft een recordbedrag van 12.135 euro opgehaald voor Stichting voor vluchtelingstudenten UAF. Maar liefst 101 teams – eveneens een record – en de sponsoren CORPUS en Janssen Biologics brachten het bedrag bij elkaar.

Weer en wind

Was het de voorgaande drie edities steevast stralend weer, dit jaar moesten de deelnemers weer en wind trotseren. Na een energieke gezamenlijke warming-up op muziek gaven rector magnificus Carel Stolker en interim-decaan Hubertus Irth om exact twaalf uur het startschot. De 101 teams van vier lopers begonnen in een flinke plensbui aan de eerste ronde van de estafetteloop. Dit jaar was de route 4,44 kilometer, een verwijzing naar het 444-jarige bestaan van de Universiteit Leiden. De deelnemers renden deze editie voor het eerst dwars door de moestuintjes van Biologische Kwekerij de Groene Cirkel in Oegstgeest.

Diverse Science Run

De teams waren diverser dan ooit tevoren: er kwamen teams van het LUMC, van de faculteiten Sociale Wetenschappen, Geesteswetenschappen, Rechtsgeleerdheid en het Haagse Governance and Global Affairs. Ook waren er veel bedrijven van het Leiden Bio Science Park, zoals BaseClear, Mimetas, ZoBio en DuPont. Sponsoren Janssen Biologics en CORPUS kwamen met respectievelijk 8 en 3 teams. Tot slot was onderzoeksfinancier NWO aanwezig met twee hardloopteams.

UAF: ‘We zijn dankbaar’

De opbrengst van de Science Run ging dit jaar naar UAF-programma Scholars at Risk. Het UAF was zelf ook van de partij. Afgelopen jaar beloofde projectleider Remko de Kok nog om deze editie met twee teams te komen, en met een mannen- én vrouwenteam maakte zijn organisatie die belofte waar. UAF-directrice Mardjan Seighali, die zelf meeliep: ‘Wij zijn dankbaar voor de fantastische support. Vrijheid van denken, vrijheid van onderzoek, en het beschermen van wetenschappers is ontzettend belangrijk.’

Winnaars

Net als vorig jaar leverde hardloopvereniging Currimus het winnende team: team Currimus 1 rende de Science Run in een toptijd van 1:05:26, precies 9 minuten sneller dan het tweede team. Teun Sweere van Currimus 1 was afgelopen jaar nog de snelste, dit jaar werd hij verslagen door iemand uit een ander team: Tijmen Koet van team Fast & Fysio's again liep de Science Run in 15:06. De snelste vrouw, Elena Egorova van team SCB 3, liep een tijd van 17:15. Het team dat meeste geld ophaalde had een groot aandeel in de eindopbrengst: team ‘SOZ 4(44) Mobility’ haalde maar liefst 1040,44 euro op.

Foto's: Monique Shaw