Leiden en Den Haag lopen uit voor vierde editie Leiden Science Run

Zaterdag 28 september is het weer zover: dan gaan we rennen voor wetenschappers in nood tijdens de Leiden Science Run. Al 56 teams hebben zich ingeschreven, van Leidse en Haagse studenten tot wetenschappers en bedrijven. Er is nog plek!

De inschrijvingen voor de Leiden Science Run komen dit jaar uit alle onderdelen van de universiteit: behalve van de Faculteit W&N ook van Science Park-bewoners LUMC en de Faculteit Sociale Wetenschappen, en ook medewerkers en studenten van de Faculteit Geesteswetenschappen en de Haagse faculteit FGGA rennen op 28 september mee voor studentenvluchtelingenorganisatie UAF. Daarnaast lopen veel bedrijven van het Leiden Bio Science Park mee: BaseClear, Mimetas, ZoBio en DuPont. Van sponsoren Janssen Biologics en Corpus lopen zelfs respectievelijk 8 en 4 teams mee. Tot slot komt ook onderzoeksfinancier NWO met meerdere hardloopteams naar Leiden.

Taart voor team met meeste sponsorgeld

Behalve om de snelste individuele tijden en snelste teamtijd is er tijdens de Leiden Science Run nog een competitie tussen de teams: wie haalt het meeste sponsorgeld op voor UAF? De winnaar van die competitie wacht dit jaar, behalve bloemen, dankbaarheid en roem, nog een leuke prijs: een taart voor 30 personen.

Opbrengst voor wetenschappers in nood

Het volledige inschrijfgeld van 25 euro per team en de opgehaalde sponsorgelden van de teams gaan dit jaar naar het programma Scholars at Risk van UAF. Wereldwijd worden wetenschappers met de dood bedreigd vanwege hun ideeën, onderzoek en maatschappelijke positie. De bescherming van deze wetenschappers en het principe van academische vrijheid is belangrijk. Simpelweg omdat het recht van ieder mens om te denken, vragen te stellen en ideeën uit te wisselen, de basis is voor wetenschap en een vrije en welvarende samenleving.

444 giveaway

De Universiteit Leiden bestaat dit jaar 444 jaar en viert daarom feest. De afstand van de Science Run bedraagt daarom dit jaar geen 5 kilometer, maar 4,44. Tijdens de run zal de 444-bakfiets aanwezig zijn, met podcasts over onderzoek aan de universiteit en het 444-spel. Daarnaast geeft de universiteit in aanloop naar de run speciale 444-cadeaus weg. Ben je benieuwd wat die cadeaus zijn, of wil je in aanmerking komen? Volg de universiteit op instagram of facebook.

Inschrijven tot en met 23 september

Ook zin om 4,44 kilometer te rennen voor een goed doel? Verzamel een team van 4 personen en schrijf je in! Dat is mogelijk tot en met maandag 23 september.

Lees meer over de run en het goede doel.

Aftermovie 2018

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of