Leiden Science Run rent voor bedreigde wetenschappers

De Leiden Science Run 2019 staat in het teken van Scholars at Risk, een programma van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Dit programma biedt bedreigde wetenschappers de mogelijkheid om hun onderzoekswerk tijdelijk voort te zetten in een veilige academische omgeving.

Bescherm academische vrijheid

Wereldwijd worden wetenschappers met de dood bedreigd vanwege hun ideeën, onderzoek en maatschappelijke positie. De bescherming van deze wetenschappers en het principe van academische vrijheid is belangrijk voor het UAF en de Universiteit Leiden. Het recht van ieder mens om te denken, vragen te stellen en ideeën uit te wisselen, is de basis voor wetenschap en een vrije en welvarende samenleving. Om die reden gaat de opbrengst van de Leiden Science Run op 28 september naar Scholars at Risk.

Veilig werken

Het Scholars at Risk-programma biedt bedreigde wetenschappers tijdelijk een veilige academische omgeving. Als de situatie in het land van herkomst veilig is, keren de wetenschappers weer terug. Is terugkeer geen optie, dan zoekt het UAF samen met de wetenschappers naar alternatieve mogelijkheden om het werk in het buitenland voort te zetten. Het UAF begeleidt momenteel 30 wetenschappers. De meesten komen uit Syrië en Turkije. Aan de Universiteit Leiden werken drie bedreigde wetenschappers.

Lees hier meer over het programma.

Scholars at Risk

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Ren ook mee!

Houd je van hardlopen, of wil jij bedreigde wetenschappers helpen? Geef je dan op voor de Leiden Science Run 2019! Met een team van vier ren je in estafettevorm ieder 4,44 kilometer, ter ere van het 444-jarige bestaan van de Universiteit Leiden. Elk team draagt bij aan het goede doel met het inschrijfgeld van 25 euro en door familie, vrienden en collega’s te vragen hen te sponsoren.

Bekijk de aftermovie

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Het UAF is een stichting die zich inzet voor de ontwikkeling van gevluchte studenten en professionals, en voor hun integratie op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dat doen ze sinds 1948. Het UAF is ervan overtuigd dat íedereen die zijn kennis kan benutten, betekenisvol is in Nederland. Met hun kennis en ervaring adviseren en verbinden ze vluchtelingen, onderwijsinstellingen, (lokale) overheden en werkgevers.