Foto: Picasdre / Wikipedia

Thijs Porck geeft vakantie(uit)tip bij OVT op Radio 1 – In het spoor van Sint Adelbertus

Deze zomer geeft het VPRO-radioprogramma OVT elke week een historische vakantie(uit)tip. Thijs Porck, universitair docent Middeleeuws Engels, vertelt de luisteraar over de geschiedenis van Sint Adelbertus en hoe zijn sporen nu nog te vinden zijn in Egmond-Binnen.

Sint Adelbertus was een Angelsaksische missionaris die in de vroege Middeleeuwen vanuit Groot-Brittannië naar Nederland kwam. Adelbertus streek neer in Egmond en had als doel om mensen te bekeren tot het Christendom. De Angelsaksische missionaris kon zich hier verstaanbaar maken omdat hij Oudengels sprak, een taal die nauw verwant is aan het Oudfries dat in deze contreien gesproken werd.

In en om Egmond zijn meerdere plaatsen naar hem vernoemd, waaronder de Adelbertusakker, de Adelbertusput en de Sint-Adelbertabdij. Op deze laatste plaats zijn de relieken van Adelbertus te bezichtigen en kun je bier kopen dat is gebrouwen met het heilige water uit de Adelbertusput.

Dankzij de Adelbertuscultus groeit de Sint-Adalbertabdij in Egmond-Binnen uit tot belangrijk, welvarend centrum in de Late Middeleeuwen. In de 16e eeuw werd de abdij geplunderd door de geuzen, in opdracht van Willem van Oranje. Porck: ‘Met de opbrengsten van de leeggeroofde abdij werd in 1575, 444 jaar geleden, de Universiteit van Leiden gesticht. Eigenlijk heeft de Leidse universiteit dus veel te danken aan Sint Adelbertus en de abdij van Egmond.’

Meer weten?
Luister hier het hele gesprek met Thijs Porck bij VPRO OVT terug.