Zes Leidse informaticastudenten blinken uit en mogen naar Oxford

Zes masterstudenten van de opleiding Informatica mogen hun papers over toekomstige steden presenteren bij de NetMob conferentie in Oxford. De zes papers waren onderdeel van de internationale Future Cities Challenge en haalden de top 10 van alle inzendingen.

Wedstrijd

De Leidse studenten deden mee aan de zogeheten Future Cities Challenge, een wedstrijd waarin deelnemers aan de hand van data een toekomstige stad zo efficiënt mogelijk inrichten. Deelname aan de wedstrijd was onderdeel van het mastervak Urban Computing, gegeven door Assistant Professor Mitra Baratchi met assistentie van Daniela Gahwehns. De zes uitgekozen studenten zijn Laurens Arp, Dyon van Vreumingen, Jan van Staalduinen, Jaco Tetteroo, Jeroen Rook en Brent Verpaalen.

Efficiënte steden

In de Future Cities Challenge onderzochten de studenten datasets die informatie bevatten van grote steden zoals New York, Tokyo, Istanbul en Londen. Deze datasets bestaan uit check-in data van mensen die incheckten op plekken met hun mobiele telefoon. Deze data beschrijft de mobiliteit van mensen in de steden. De zes studenten gebruikten deze dataset om ruimtelijke planning te optimaliseren voor toekomstige steden. In hun papers presenteren zij hun ideeën voor ‘intelligent tree planning’, ‘optimal store placement’ en ‘traffic flow optimization’ voor toekomstige steden.

Voor meer informatie over de challenge, bezoek de website van Future Cities Challenge.

De tweejaarlijkse NetMob conferentie vindt dit jaar plaats op 8 tot 10 juli bij het Mathematisch Instituut van de universiteit van Oxford. In deze editie van de conferentie werkt de organisatie samen met Foursquare, een locatiedata- en technologieplatform. Ze introduceerden een unieke data challenge door toegang te geven tot mobiliteitsgegevens van grote steden en de unieke kans om de resultaten op de conferentie te presenteren. Meer informatie over NetMob is te vinden op de website.