Veni’s voor Dovile Rimkutė en Bart Schuurman

NWO heeft aan 21 onderzoekers van de Universiteit Leiden een Veni-financiering toegekend waarvan 2 onderzoekers van FGGA: Dovile Rimkutė en Bart Schuurman.

Risicoregulering in Europa: gebaseerd op wetenschap of ingegeven door reputatie?

Dovile Rimkutė – Universitair Docent Instituut Bestuurskunde

Risicoregulering op basis van wetenschappelijk bewijs is inconsistent: agentschappen komen tot conflicterende conclusies als ze maatschappelijke risico’s inschatten. Dovile Rimkuté introduceert de bureaucratische reputatie-theorie als nieuwe verklaring hiervoor: conflicterende conclusies tussen agentschappen komen voort uit verschillende strategische reacties op reputatiedreigingen. In haar onderzoek gebruikt Rimkuté machine learning-algoritmes om door agentschappen gepubliceerde big data te analyseren.

Obstakels voor terrorisme

Bart Schuurman – Universitair Docent Institute of Security and Global Affairs

Veruit de meeste mensen die radicaliseren raken nooit daadwerkelijk betrokken bij terrorisme. Maar waarom eigenlijk niet? Dit project richt zich op deze onderbelichte vraag op basis van uniek vergelijkend onderzoek onder zowel jihadisten als rechts-extremisten. De resultaten dienen nadrukkelijk niet alleen het wetenschappelijk debat maar ook de preventie van terrorisme en radicalisering.

De Veni’s worden jaarlijks door NWO toegekend. Samen met de Vidi- en Vici-financieringen maken ze onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls. Veni’s zijn gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.