Ton Liefaard positief over oppositieplan asielprocedures kinderen

Nog geen half jaar na het compromis van het kinderpardon komt de oppositie met een nieuw wetsvoorstel dat het belang van het kind in de asielprocedure voorop stelt. De coalitie wordt gedwongen kleur te bekennen.

Ton Liefaard

GroenLinks en PvdA willen een kinderrechtentoets invoeren in de asielprocedure, zodat de belangen van kinderen zwaarder meewegen. Ook moet de overheid asielaanvragen waar kinderen bij betrokken zijn met voorrang behandelen.

In Trouw reageert hoogleraar Kinderrechten Ton Liefaard op het voorstel. Hij is positief over het plan, maar voegt eraan toe dat juridische procedures hiermee niet per se tot het verleden behoren. Dit jaar verdween de bevoegdheid van de staatssecretaris om voor uitgeprocedeerde asielzoekers toch nog een uitzondering te maken. In plaats daarvan is er nu de schrijnendheidstoets.