Studeren dankzij een cadeau aan oud-burgemeester Deetman

Veertien studenten uit ontwikkelingslanden studeerden de afgelopen jaren Public International Law aan de Universiteit Leiden. Dat deden zij met een fonds dat werd opgericht bij het afscheid van de Haagse burgemeester Wim Deetman in 2008.

Voor het afscheidscadeau van de burgervader werd 300.000 euro ingebracht door stadsbewoners en bedrijven uit Den Haag. De gemeente Den Haag doneerde vervolgens nog eens 1,5 miljoen euro. Op die manier konden de afgelopen jaren 49 getalenteerde studenten uit ontwikkelingslanden in Den Haag studeren. Veertien van deze studenten volgden Public International Law aan de Universiteit Leiden. Enkele studenten stellen zich voor:

Vonnie Sutedjo, Indonesië

Studeren in Den Haag was een ‘levensveranderende ervaring’, zegt Sutedjo. Ze kwam in 2012 naar de Hofstad voor haar master Public International Law. Voor haar is er geen betere plek om het internationaal recht te bestuderen dan in Den Haag, de internationale stad van vrede en recht.

‘Ik zag het Internationaal Strafhof al op mijn boekenkaft in Indonesië,’ zegt ze. ‘Maar om binnen in het gebouw te zitten, te leren in de bibliotheek en toegang te hebben tot alle wetenschappelijke tijdschriften, dat was echt een droom die uitkwam. En Nederland was een fijn land met vriendelijke en open mensen. Het zal voor altijd mijn tweede thuis blijven.’

Terug in Indonesië werkt Sutedjo als juridisch adviseur. Op de universiteit van Surabaya vertelt ze veel over haar tijd in Den Haag, en probeert ze junioren zo ver te krijgen om zich ook te verdiepen in internationaal recht. ‘Dan kunnen wij in Indonesië ook met al onze energie en gedachten bijdragen aan het internationaal recht.’

Akali Francis Oloo, Kenia

De Keniaanse Oloo studeerde in 2015 in Nederland dankzij het Wim Deetman Scholarship. Hij wilde niet alleen zijn talent aanwenden om mensenrechtenschendingen in Afrika aan te pakken, maar vooral ook een voorbeeld zijn voor zijn gemeenschap. Hij wilde laten zien dat het wel degelijk mogelijk is voor een Afrikaan om met behulp van onderwijs op te klimmen en iets te bereiken.

‘Het Wim Deetman Scholarship is het beste wat me ooit is overkomen,’ zegt Oloo. ‘Ik kan de stad Den Haag en de oud-burgemeester Wim Deetman niet genoeg bedanken dat ik aan een van de beste universiteiten ter wereld heb mogen studeren.’ Tijdens zijn studietijd in Den Haag schreef Oloo een thesis over de mensenrechten van LHBT’s in Kenia.

Na zijn afstuderen liep Oloo stage bij de Verenigde Naties in New York. Inmiddels werkt hij in Nairobi als programma-assistent bij het United Nations Environment Programme. Daar denkt hij nog regelmatig terug aan de ‘vibrant and peaceful city life’ in zijn studiestad Den Haag.

Rima Karapetyan, Armenië

Haar studietijd in Den Haag en Leiden was voor Karapetyan ‘de mooiste tijd van haar leven’. Al vroeg wist ze dat ze internationaal recht en diplomatie erg interessant vond, en dankzij het Wim Deetman Scholarship kon ze voor het eerst buiten haar thuisland gaan studeren. Ze voelde zich ‘verrukt en bevoorrecht’ toen ze hoorde dat we was geselecteerd.

‘Ik ben een van de belangrijkste ambassadeurs van de steden Leiden en Den Haag,’ zegt ze. ‘Niet alleen vertel ik potentiële studenten over de onderwijsmogelijkheden in deze prachtige steden, ook vertel ik hoe interessant en verrijkend het leven er kan zijn voor jonge mensen. Ik heb zelfs mensen persoonlijk begeleid tijdens de Open Dag van de universiteit om ze te introduceren in de mogelijkheden en unieke atmosfeer daar.’

Rima werkt inmiddels in Brussel als diplomaat voor de Armeense missie bij de Europese Unie. Ze vindt het een grote eer om haar land te vertegenwoordigen in een van den belangrijkste politieke centra van de wereld, en de kennis die ze aan de Universiteit Leiden opdeed is van groot belang voor haar baan.

Foto: Enkele bursalen met Wim Deetman (derde van links) en Pauline Krikke, de huidige burgemeester van Den Haag (derde van rechts).
Mail de redactie

Meer bursalen

De bovenstaande profieltjes van bursalen zijn afkomstig uit het boekje 10 Years Wim Deetman Scholarship, een publicatie die gemaakt is na afronding van het programma. Voor de publicatie zijn alle oud-studenten via een enquête gevraagd naar hun ervaringen. Het boek zelf is geschreven door oud-bursaal Ubongabasi Obot.