‘Ik ben trots op de kracht van deze vluchtelingstudenten’

Trotse familieleden, docenten en natuurlijk vooral studenten kwamen op 27 juni bijeen in het Van Steenis-gebouw om de afronding van het Voorbereidend Jaar Leiden te vieren.

Het Voorbereidend Jaar Leiden (VJL) is een pre-bachelor voor vluchtelingstudenten. Het programma, een samenwerking tussen de Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF, bestaat sinds 2015. ‘Dit jaar hebben 24 vluchtelingstudenten het VJL afgerond’, vertelt coördinator Hildegard Aerden-Wijdeveld. ‘Ze stromen door naar een vervolgopleiding van hun eigen keuze: hbo, universiteit en soms mbo.

‘Mooi meegenomen naar Nederland’

De studenten ontvingen hun certificaten, maar gaven ook iets terug: een door hen samengesteld kookboek met 25 wereldrecepten. Het kookboek, genaamd ‘Mooi meegenomen naar Nederland’, is een verzameling van lievelingsgerechten van de studenten, van sabzi polo ba mahi (kabeljauw met rijst en aardappelen) tot liali lebnan (griesmeeltaart met rozenwater).

Het kookboek vervult diverse functies, vertelt Aerden-Wijdeveld: ‘Om te beginnen was het een echt project waarin de studenten leerden samenwerken. Daarnaast delen de studenten hun tradities en smaken met elkaar én de lezer. Iedere student heeft zo een recept uit zijn eigen land gedeeld met het idee: dit moet je echt proberen, dit is zó lekker!’ Ook herinneringen blijven zo bestaan, vervolgt Aerden-Wijdeveld. ‘Tradities, geuren en smaken brengen je terug naar het land van je familie, naar de stad van je jeugd. Een herinnering zorgt dat er altijd een weg terug is.’

Waardering

‘Ik ben heel blij dat wij deze studenten hebben mogen begeleiden. Trots ben ik vooral op de kracht van de studenten, om in alle situaties het positieve te blijven zien.’ Dankbaar is geen woord dat van toepassing is op deze studenten, vertelt Aerden-Wijdeveld. Ze spreekt liever van waardering: ‘Ze zien echt de waarde van hun opleiding. Nederlandse studenten zijn soms wat blasé. Voor de VJL-studenten is niet alles vanzelfsprekend.’

Benieuwd naar de uitreiking? Bekijk hieronder de foto’s!

Het receptenboek ‘Mooi meegenomen naar Nederland’ is verkrijgbaar bij de Bookshop Hogeschool Leiden (10 euro) of bestel het boek door een e-mail te sturen naar vjl@leidenuniv.nl.

Tekst: Sean van der Steen
Fotografie: Eelkje Colmjon