Slechts zes van de honderden meldingen van slachtoffers leiden mogelijk tot een rechtszaak

Dagblad Trouw schrijft over de commissie Geweld Jeugdzorg die deze maand de resultaten presenteerde van haar onderzoek naar psychisch, fysiek en seksueel geweld in de jeugdzorg.

Een aanzienlijk percentage van de kinderen die tussen 1945 tot heden in jeugdzorginstellingen of pleeggezinnen verbleven blijkt onvoldoende te zijn beschermd tegen fysiek, psychisch en seksueel geweld. Toezichthoudende instanties hebben bij geweld onvoldoende ingegrepen. Uit de gegevens die Trouw bij het Openbaar Ministerie (OM) heeft opgevraagd, blijkt dat slechts zes van de honderden meldingen van slachtoffers mogelijk tot een rechtszaak kunnen leiden.

Een verbod op slaan in de opvoeding werd pas in 2008 in het Burgerlijk Wetboek ingevoerd. Mariëlle Bruning zegt dat slachtoffers van psychische mishandeling te weinig geboden kan worden. Volgens de Hoge Raad is psychische mishandeling tot op de dag van vandaag niet strafbaar. Het is de vraag of slachtoffers aangifte zullen doen. Afgezien van het emotioneel belastende aspect, is geweld moeilijk te bewijzen en de procedure is erg ingewikkeld.

Lees het hele artikel in Trouw.