Yvonne Erkens spreker op congres over wetenschappelijke integriteit in Hongkong

Yvonne Erkens, universitair hoofddocent bij de afdeling Sociaal recht, heeft tijdens World Conference on Research Integrity in Hongkong samen met Frits Rosendaal (LUMC) en Ivan Oransky (Retraction Watch) een symposium verzorgd over ‘misdirected allegations’. Deze conferentie vond van 2 tot en met 5 juni 2019 plaats en werd voor de zesde maal georganiseerd.

Erkens is naast universitair docent ook voorzitter van de Commissie Wetenschappelijke Integriteit (CWI) van de Universiteit Leiden en het LUMC.

Een procedure over wetenschappelijke integriteit is belastend voor klagers en beklaagden. Om die reden is vertrouwelijkheid een belangrijk uitgangspunt bij de behandeling van klachten.

Thema van het symposium was de vraag hoe commissies wetenschappelijke integriteit en journalisten om (moeten) gaan met het behandelen van en berichten over onterechte klachten. Als een klacht terecht blijkt, hoe wordt dan bewerkstelligd dat er recht wordt gedaan aan een van de belangrijkste doelstellingen van regelgeving rondom wetenschappelijke integriteit: het zuiver houden van de wetenschap en wetenschappelijke publicaties?

Meer informatie over  World Conference on Research Integrity