Tweede Kamerlid Tielen (VVD) bezoekt de Faculteit Geesteswetenschappen

Azië, Azië en nog eens Azië. Dat was waar het werkbezoek van VVD-kamerlid Judith Tielen – op haar verzoek – om draaide. In een programma van iets meer dan twee uur werden zij en haar persoonlijk assistent ondergedompeld in onderwijs, onderzoek, maatschappelijke impact én ze namen een kijkje bij enkele topstukken uit de collectie van de universiteitsbibliotheek.

Decaan Mark Rutgers en VVD-kamerlid Judith Tielen

Over het programma

Het programma ging onder andere  over het risico van spionerende Chinese studenten, over hoe robots een oplossing bieden bij arbeidstekorten in de horeca in Nederland én Japan. Over internationaal hoog aangeschreven onderzoek, intensieve taalverwerving en de bijna onuitputtelijke mogelijkheden om hier disciplines aan elkaar te koppelen. Natuurlijk werd er aandacht geschonken aan de Asian Library,  en er werden enkele bijzondere topstukken getoond, waaronder unieke botanische manuscripten en oorlogskaarten uit lang vervlogen tijden.

In gesprek met studenten

Er werden geanimeerde gesprekken gevoerd met enthousiaste bachelor- en masterstudenten over het karakter van Leids onderwijs over Azië. Op de vraag van Tielen wat de studenten haar of de politiek in het algemeen zouden moeten meegeven luidde een van de antwoorden: 'Azië is meer dan China!'

Oproep aan de media

Ook werd er een indirecte oproep aan media gedaan: ‘vraag vaker een expert om duiding te geven aan het nieuws over deze regio, want met een paar boekjes lezen of een reisje maken naar het Oosten ben je er niet.’ En voor toelichting op achtergronden van het nieuws kun je afgestudeerden van de faculteit Geesteswetenschappen natuurlijk heel goed gebruiken.