Team Leiden wint NVER pleitwedstrijd 2019

Het Team Leiden L’expert van de Universiteit Leiden heeft de 12de editie van de NVER pleitwedstrijd 2019 gewonnen. De pleitwedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor Europees Recht (NVER). De wedstrijd vond dit jaar plaats aan de Universiteit Leiden.

Dit jaar was een zeer actuele casus opgesteld door Armin Cuyvers en Jorrit Rijpma met raakvlakken met zowel de Brexit als het Europese strafrecht. De deelnemende teams moesten zich verdiepen over de werking van het Europees Aanhoudingsbevel ten aanzien van een uittredende lidstaat en de juridische gevolgen van een afwijkende samenstelling van het Europees Parlement voor de aangenomen Verorderingen. Tijdens een prejudiciële procedure voor het ‘Hof van Justitie’ moesten de deelnemende teams in de zaak Günter S. v. Talaxia zowel de positie van eiser als verweerder bepleiten.

Namens Universiteit Leiden namen masterstudenten Tobias Korvinus, Andriana Kosma en Katja Van Aelst samen met de twee zeer gedreven bachelorstudenten Jari Boekhorst en Elisa Lambooij deel aan deze competitie. De begeleiding werd verzorgd door Hans van Oort en Jet Liesker.

In de eerste ronde wist het Team Leiden L’expert als verweerder het Hof te overtuigen door structurele en heldere argumenten. Het Utrechste team werd eenvoudig overklast. In de tweede ronde moest Team Leiden L’expert het Hof overtuigen vanuit de positie van eiser. De strijd tegen het tweede team van de Universiteit Utrecht was spannend.

Het Team Leiden L’expert werd door het ‘Hof van Justitie’ als beste beoordeeld dankzij de ‘heldere uiteenzettingen en uitstekende samenwerking’. Het team kreeg daarom de wisselbokaal mee naar huis. Katja Van Aelst, heeft de gedeeltelijke prijs van beste pleiter gewonnen, door haar kalme, overtuigende en duidelijk manier van pleiten. Haar bijzonder sterk pleidooi heeft het ‘Hof van Justitie’ overtuigt, waarmee alle leden van het Hof haar als beste pleiter hebben aangewezen. Wij wensen haar veel succes met haar gewonnen stageplek!

Het team kijkt met veel trots en plezier terug op een zeer geslaagde dag. Deze unieke ervaring heeft ons een voorproefje gegeven van de uitdagingen van de juridische praktijk. Wij willen iedereen uitnodigen om deze ervaring te beleven en hopelijk onze titel volgend jaar te prolongeren.