Bart Schuurman over Summer Programme "Preventing Violent Extremism"

In augustus vind de tweede editie van het Advanced Summer Programme “Preventing, Detecting, and Responding to the Violent Extremist Threat” plaats. Universitair docent Bart Schuurman vertelt over zijn aandeel in en ervaringen met het summer programme.

Praktijk en onderzoek op een interactieve manier met elkaar verbinden

Op de tweede dag van het summer programme zal Schuurman een lezing geven aan de deelnemers over waarom en hoe mensen bij terroristische groepen aansluiten. “Ik wil iets bieden wat op academisch werk is gestoeld, maar daarmee vooral het publiek vertellen over hoe die informatie voor hun eigen werk van belang kan zijn. Ik zal wetenschappelijke theorieën bespreken over hoe en waarom mensen betrokken raken bij terroristische groeperingen, en hoe terrorisme ontwikkelt door de decennia heen, en dat vervolgens vertalen naar het werk waar de deelnemers mee te maken hebben.

Je kan spreken van bepaalde fasen van terrorisme en er is wellicht wel weer een nieuwe in opkomst. We zullen discussiëren over hoe deze ontwikkelingen te voorzien zijn en wat daar bij komt kijken. Het leukste voor mij is om veel te horen van mensen in het publiek, zeker als het mensen zijn zoals bij het summer programme die allemaal een eigen interessante (internationale) achtergrond meenemen.

Het is dus ook echt een netwerk versterkend programma, want het geeft deelnemers van verschillende organisaties de kans om met elkaar te praten en van elkaar te leren. Het zal je verbazen hoe weinig dat nog gebeurd. Uiteindelijk denk ik dat beleidsmakers en practitioners die zich met contraterrorisme bezighouden veelal tegen dezelfde obstakels oplopen, of het nou om Nederland of het buitenland gaat.”

Breed aantal sprekers

“Als ik naar het programma kijk valt me op dat je als deelnemer kennis maakt met een breed aantal sprekers met ervaring op allerlei verschillende vlakken van de problematiek van radicalisering en gewelddadig extremisme. Er zijn mensen betrokken die heel goed onderzoek doen maar ook experts die een link met de praktijk hebben, zoals het Openbaar Ministerie. Vooral die combinatie van sprekers is heel leerzaam en interessant.”

Het belang van primaire bronnen

“Over terrorisme wordt heel veel geschreven, gezegd en gedaan. Maar op basis van welke informatie? Wat het summer programme en ook ons onderzoek aan de Universiteit Leiden in Den Haag onderscheidt is de nadruk op het gebruik van primaire bronnen. Als je echt dichtbij wilt komen dan moet je bijvoorbeeld in de archieven van de geheime dienst duiken. Of met politiedossiers en met interviews met terroristen gaan werken. Dat kost jaren werk. En dit soort materiaal vinden eigenlijk alle sprekers van het summer programme heel belangrijk en stellen dit ook voorop in hun werk. Dit geeft je heel gedetailleerde en betrouwbaardere kijk op hoe het nou in de praktijk werkt.”

Het Advanced Summer Programme wordt georganiseerd door het International Centre for Counter-Terrorism (ICCT), het Centre for Professional Learning, en het Instituut Security and Global Affairs (ISGA) van de Universiteit Leiden. Bart Schuurman is universitair docent aan de Universiteit Leiden en in die capaciteit ook betrokken bij het ICCT als onderzoek coördinator, en als fellow bij het Centre for Professional Learning, waar hij advies geeft over de inhoud van het curriculum en de verbinding tussen wetenschap en praktijk.