Wetenschap op het Bevrijdingsfestival in Den Haag

Bezoekers van het Bevrijdingsfestival in Den Haag komen dit jaar de Universiteit Leiden tegen. Vanwege haar 444e verjaardag presenteert de universiteit, die in Leiden en Den Haag gevestigd is, zich op 5 mei.

Bezoekers van het festival kunnen Science Talks van jonge wetenschappers en lezingen van Leidse politicologen volgen en met hun kinderen wetenschappelijke proefjes doen.

Programma Bevrijdingsfestival

Elk jaar trekt het Haagse Bevrijdingsfestival meer dan 70.000 bezoekers naar de hofstad. Naast de vele bands staat er nu ook wetenschap op het programma. Zoals korte praatjes over de werking van spieren, over de emoties in het puberbrein, en het ontstaan van geheime diensten na de oorlog in Silent Science Talks. Deze live-talks kun je beluisteren via een draadloze koptelefoon in een tent waar je ook kunt dansen met een  Silent Disco.

In de Tweede Kamer geven twee hoogleraren politicologie een lezing. Ruud Koole spreekt over 100 jaar kiesrecht en Joop van Holsteyn over stemrecht en opkomstplicht.

Ook kinderen kunnen samen met de Universiteit Leiden ontdekken hoe leuk wetenschap kan zijn. Ze kunnen meehelpen met proefjes, in een groot electro-spel kijken hoeveel ze al weten over de universiteit en kleurplaten maken.

Meer 444 in Den Haag

We zijn niet alleen van de partij op het Bevrijdingsfestival. Ook op andere manieren en plekken vieren we met de inwoners van Den Haag onze 444e verjaardag. Op verrassende plekken kun je dus de Universiteit Leiden tegen komen. Zo kregen leerlingen in 37 klassen van Haagse basisscholen op 8 februari een gastles van een hoogleraar van de Universiteit Leiden.

Fietsrondje Den Haag-Leiden van 44,4 km
Speciaal ter ere van de 444-viering is er een nieuwe fietsroute:  een rondje van 44,4 km Den Haag - Leiden. Start en finish zijn bij Wijnhaven, een van de gebouwen van de Universiteit Leiden in Den Haag. De route is  - ook in het Engels - beschikbaar als folder en te downloaden. Op 11 mei organiseren we een feestelijke fietstocht, waar iedereen kan meefietsen. Aanmelden kan via www.universiteitleiden.nl/444/fiets

Naar Buiten! In Den Haag
Dankzij steun van de Universiteit Leiden kunnen twee Haagse klassen meedoen met de eerste Haagse Naar Buiten! dagen op 7 en 8 mei in het Zuiderpark. Ze gaan daar op groene expeditie.

Urban Trail door Wijnhaven
Op 7 juli loopt de Urban Trail ook door Wijnhaven. In deze loop van 5 of 10 kilometer rennen  de deelnemers dus ook door de nieuwste locatie en het grootste gebouw van de Universiteit Leiden in Den Haag.

Tentoonstelling in Haagse stadhuis
De eerste drie weken van september is er in het Haagse stadhuis een tentoonstelling te zien over 444 jaar Universiteit Leiden. Met speciale aandacht voor onze activiteiten in Den Haag.

Wijkuniversiteit
Ook in en met Haagse wijken organiseert de universiteit in het kader van de 444-viering wijkuniversiteit-activiteiten. Zo waren de hoogleraren Ingrid Tieken en Judy Mesman te gast in buurthuis Mandelaplein In Transvaal op Vrouwendag, 8 maart. En zondag 14 april waren de leerlingen van de Weekendschool Den Haag te gast bij de universiteit in Wijnhaven voor de uitreiking van hun diploma’s. Op het Zeeheldenfestival in juli komt weer een pop-upcollege, een vervolg op de succesvolle pop-upcolleges die de universiteit vorig jaar in Den Haag organiseerde.

444-logo ontworpen door studente KABK
Het logo van de 444-viering is ontworpen door Clara Lezla, studente van de Haagse Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Zijn won de ontwerpwedstrijd voor het logo. De universiteit werkt samen met de Haagse Hogeschool der Kunsten, waar ook de KABK toe behoort.

Foto boven: Bevrijdingsfestival Den Haag