Podcast: kopje onder in een Leidse beerput

Archeoloog Roos van Oosten doet onderzoek naar oude beerputten in Leiden. En op basis van haar werk trekt ze een opvallende conclusie: de middeleeuwse binnenstad was lang niet zo vies als je zou denken.

In deze aflevering van Enkeltje Wetenschap word je ondergedompeld in de wereld van de Leidse beerputten. Van Oosten vertelt onder andere wat zo’n beerput ons vertelt over het leven in de oudheid, en wat de verschillen zijn tussen Leiden en vergelijkbare steden zoals Haarlem.

Abonneren

In Enkeltje Wetenschap vertellen wetenschappers van de Universiteit Leiden over de passie voor hun onderzoek. Dat doen ze in minder dan 15 minuten, zodat je de aflevering gemakkelijk luistert in de trein tussen onze universiteitssteden Leiden en Den Haag. We maken de podcast in het kader van ons 444-jarig bestaan.

Benieuwd naar de volgende aflevering? Abonneer je op Enkeltje Wetenschap via de volgende kanalen:

Interview en montage: Merijn van Nuland
Beeld:
Beerputten tijdens de opgraving op de Garenmarkt in Leiden in 2017 (foto: ADC ArcheoProjecten, Amersfoort).
Mail de redactie

Vorige aflevering gemist?

In de vorige aflevering van Enkeltje Wetenschap vertelde Nikki Sterkenburg over haar onderzoek naar extreemrechtse organisatie. Beluister 'm hier