Gratis symposium onthult verrassende toepassingen van AI

Kunstmatige Intelligentie (AI) kan de mensheid op allerlei manieren verder helpen: van geneeskunde op maat tot zelfrijdende auto’s, tot verrijking van cultureel erfgoed. Op 4 april vertellen Leidse wetenschappers op een gratis publiekssymposium over de verworvenheden en kansen van AI. Ook is nu het wetenschapsdossier AI online, dat uitgebreid ingaat op Leids onderzoek.

Een AI-systeem kan een miljoen röntgenfoto's bekijken om tumoren te leren onderscheiden, en kan dan in theorie trefzekerder worden dan de radioloog. Hetzelfde geldt voor andere beeldtechnieken, zoals MRI- en CT-scans. In deze MRI-scan van een pols heeft de computer volautomatisch de botten (rood) en pezen (diverse kleuren) ingetekend.

Welke medische behandeling zou specifiek bij jou goed kunnen werken? Met behulp van Kunstmatige Intelligentie (AI) kunnen we erachter komen. Dankzij de ontwikkeling van AI kunnen we patronen gaan herkennen in grote hoeveelheden data van patiënten, en dit kan therapieën opleveren die op maat gemaakt zijn voor de individuele patiënt. AI zal ook helpen bij het ontwerpen van moleculen voor effectievere medicijnen, met minder bijwerkingen.

Fascinerende ontwikkelingen

Dit is slechts een greep uit de reeks van fascinerende ontwikkelingen die uit de doeken worden gedaan op het publiekssymposium Kunstmatige Intelligentie van de Universiteit Leiden. Vanuit allerlei invalshoeken werken Leidse wetenschappers aan kunstmatige intelligentie die de menselijke intelligentie verrijkt. Op het symposium vertellen experts uit uiteenlopende vakgebieden over de verrassende toepassingen van AI in hun werk. Dat betekent niet dat het symposium een passieve zit wordt. Deelnemers krijgen ruimschoots gelegenheid om vragen te stellen en met de wetenschappers in discussie te gaan.

App die helpt bij onderhandelen

Wie zich van tevoren - of juist na het symposium - verder wil verdiepen in het onderwerp, kan zijn hart ophalen in het nieuwe online wetenschapsdossier Kunstmatige Intelligentie van de Leidse universiteit. Hierin staan interviews met vooraanstaande Leidse wetenschappers, waarvan enkelen ook op het symposium zullen spreken. In het dossier vertellen de onderzoekers over de veelzijdige toepassingen van AI. Robots die zelf denken en auto’s die zichzelf besturen komen aan bod, maar ook minder voor de hand liggende voorbeelden. Denk aan de ontwikkeling van een app die mensen helpt bij het onderhandelen, bijvoorbeeld tijdens een sollicitatie, of aan AI die meezoekt naar nog onbekende grafheuvels in Nederland.

Wetenschapsdossier Kunstmatige Intelligentie