800-jaar oude mysterieuze botziekte blijkt ziekte van Paget

Moleculair onderzoek op middeleeuwse skeletten uit een klooster in Engeland wijst uit dat deze mensen leden aan een ongebruikelijke, antieke variant van de botziekte van Paget. Osteoarcheoloog Carla Burrell, verbonden aan de Leidse Faculteit der Archeologie, is één van de onderzoekers binnen dit project.

Chemisch geheugen

Het onderzoek richtte zich op eiwitten en genetisch materiaal dat bewaard is gebleven in botten en tanden. De conclusies zijn opmerkelijk: het lijkt erop dat de ziekte van Paget toen veel vaker voorkwam dan nu én dat het zich op veel jongere leeftijd ontwikkelde. Maar het onderzoek onderscheidt zich ook door innovatieve analysemethoden. Antieke overblijfselen kunnen een chemisch geheugen bevatten waarop moleculaire analyse kan worden toegepast. Dit creëert nieuwe mogelijkheden om de evolutie van ziektes en aandoeningen verder onder de loep nemen.

De resultaten van het onderzoek naar de skeletten in het Engelse klooster zijn gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)

Lees het hele verhaal in het Engelstalige nieuwsbericht.