Opnieuw een sterke vertegenwoordiging van de Leidse rechtenfaculteit in de European Law Moot Court Competition

Het Europa Instituut werd vertegenwoordigd in alle vier de regionale finales van de European Law Moot Court van dit jaar.

Prof. Christa Tobler, Professor Europees recht aan de Universiteiten van Basel en Leiden, was rechter in de regionale finale in Florence van 21 tot 24 februari 2019.

Dr. Jorrit Rijpma, Universitair Hoofddocent Europees recht bij het Europa Instituut, nam deel als rechter in de eerste regionale finale, die plaatsvond in Ljubljana tussen 31 januari en 3 februari 2019.

De Universiteit Leiden werd ook vertegenwoordigd door studenten in twee regionale finales.

Het eerste team van de Leidse rechtenfaculteit, begeleid door Daniel Carter en Barbora Budinská, verscheen voor de rechters in de regionale finale die plaatsvond in Madrid van 14 tot 17 februari 2019. Het team bestond uit Anastasiia Kutakh, Shahid Raziuddin Ahmad, Mateo Rodriguez Borda en Veronika Yefremova, allemaal studenten van de Advanced LLM in European and International Business Law.

Het tweede team van de Leidse rechtenfaculteit, begeleid door Moritz Jesse, nam deel aan de regionale finale in Athene, van 28 februari tot 3 maart 2019. Het team bestond uit Lampros Dimos, Eleni Sotiriadou, Mihai Ioachimescu en Matthias Van den Keybus, allemaal studenten van de Advanced LLM in European and International Business Law.

Helaas zijn de Leidse teams niet in de prijzen gevallen. Wel moet worden vermeld dat Aurélie Villanueva, alumna van de master European Law in Leiden en momenteel PhD-student aan het Europees Universitair Instituut, de master van de moot was van de regionale finale die georganiseerd werd bij het Europees Universitair Instituut in Florence.

De European Law Moot Court is de meest prestigieuze moot court binnen Europees recht, met ongeveer 80 deelnemende universiteiten elk jaar. De Leidse rechtenfaculteit heeft een lange traditie van deelname aan deze competitie, en won in de afgelopen vijf jaar prijzen voor het beste team, de beste advocaat-generaal en het best geschreven pleidooi. Teams van de Leidse rechtenfaculteit kwalificeren regelmatig voor de All European Final bij het Hof van Justitie in Luxemburg.