14 Leidenaren in lijst meest geciteerde wetenschappers

Veertien Leidse wetenschappers verschijnen in de Highly Cited Researchers-lijst van 2018, die op 28 november bekend werd gemaakt door Clarivate Analytics.

De meeste Leidse onderzoekers op de lijst zijn werkzaam aan de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Het zijn astronomen Henk Hoekstra, Rychard Bouwens, Marijn Franx en Joop Schaye, natuurkundige Carlo Beenakker, bioloog Rob Verpoorte en farmacochemicus Ad IJzerman.

Shanghai Index

De Academic Ranking of World Universities, ook bekend als de Shanghai Ranking, rangschikt universiteiten op basis van verschillende indicatoren voor academische of onderzoeksprestaties. Deze indicatoren omvatten alumni en medewerkers die Nobelprijzen en Fieldsmedailles hebben gewonnen, vaak geciteerde onderzoekers, artikelen gepubliceerd in Nature and Science, artikelen geïndexeerd in belangrijke citatie-indexen en de academische prestaties per hoofd van een instelling. In 2018 stond de Universiteit Leiden op de 74e plaats in deze ranglijst.

De relevantie van citaties

Omdat de Universiteit Leiden geen recente Nobelprijs- of Fieldsmedaille-winnaars heeft, zijn de artikelen in Nature en Science en het aantal vaak geciteerde onderzoekers belangrijk voor de scores in deze ranglijst, waarbij elke indicator voor 20 procent meetelt. De indicator vaak geciteerde onderzoekers wordt bepaald door de Highly Cited Researchers-lijsten van Clarivate Analytics / Thomson Reuters, bekend om hun Web of Science-databases. Volgens hen 'erkent de lijst onderzoekers van wereldklasse die geselecteerd zijn vanwege hun uitzonderlijke onderzoeksprestaties, aangetoond door de productie van meerdere vaak geciteerde artikelen die in de top 1 procent scoren van citaties voor onderzoeksveld en jaar in Web of Science'.