Lancering Routekaart Project Financieren in Netwerken

Op 30 november 2018 is het dan eindelijk zover: de Routekaart voor het gebruik van financiële instrumenten wordt in gebruik genomen. De Universiteit Leiden nodigt u van harte uit voor de presentatie van de Routekaart.

De Routekaart is het resultaat van het project ‘Financieren in Netwerken’, een samenwerkingsverband tussen de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant en de Universiteit Leiden. Het ministerie van Binnenlandse Zaken, het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de gemeente Rotterdam gaven input als partnerorganisaties.

Samen is gewerkt aan het verzamelen van informatie over nieuwe, innovatieve manieren voor overheden om maatschappelijke projecten te financieren. Welke voordelen levert het op om te werken met een revolverend fonds? Hoe richt ik een prijsvraag in? Kan ik ook netwerken subsidiëren? En kan ik met crowdfunding private cofinanciering van projecten realiseren? Op dat soort vragen worden antwoorden gegeven in de Routekaart.

De Routekaart is digitaal en tweeledig van opzet. Enerzijds worden vijf verschillende financiële instrumenten vanuit de juridische, bestuurskundige en financieel-economische disciplines geanalyseerd: het revolverend fonds, de publieke prijsvraag, matchfunding, het Right to Challenge en de netwerksubsidie. Daarbij worden zowel praktische als juridische handvatten geboden aan beleidsmakers bij overheden die met de instrumenten aan de slag willen gaan. Anderzijds is het een ‘keuzetool’ die dient als kieswijzer die behulpzaam kan zijn bij het vinden van het juiste instrument.

U bent van harte welkom bij de presentatie van de Routekaart op de Haagse campus van de Universiteit Leiden (Turfmarkt 99 te Den Haag)! De presentatie start om 15.30 uur o.l.v. gastheer Job Cohen. U kunt zich hier aanmelden.

Als u ook de afscheidslezing van Job Cohen met als titel De 4e-D revisited wil bijwonen, kunt u zich hier aanmelden.