LUF Internationaal StudieFonds prijs 2018 voor Cosmopolis student Guanmian Xu

Op 2 november werd de LUF Internationaal StudieFonds prijs (LISF-prijs) uitgereikt. Deze prijs voor het beste verslag van studie, stage of onderzoek in het buitenland ging dit jaar naar Cosmopolis student Guanmian Xu. Volgens de jury geeft hij blijk van een "uitzonderlijke kijk op geschiedkundig onderzoek en zorgen zijn nieuwe perspectieven voor een beter begrip."

Guanmian deed met steun van het LUF Internationaal StudieFonds archiefonderzoek in Indonesië naar de koloniale invloed op de Chinees-Javaanse suikerplantages. Mede hierdoor is hij momenteel in Taiwan voor een congres en een semester over landregistratie in Batavia. Namens Guanmian nam zijn vrouw Hui Ji de prijs in ontvangst uit handen van juryvoorzitter van de LISF prijs Hendrikje Crebolder, directeur Development en Media van het Rijksmuseum

Voor de jaarlijkse prijs waren 10 studenten genomineerd. De Eervolle Vermelding was voor student Geneeskunde Marianne van der Vaart. De jury prees de humor in haar verslag en het feit dat zij "de samenleving laat zien wat er achter de deuren van het wetenschappelijk onderzoek gebeurt".

Tijdens de bijeenkomst in de Faculty Club werd ook de Janneke Fruin-Helb Beurs toegekend aan een van de genomineerde studenten die een subsidieaanvraag deden met een "buitengewoon goede en creatieve onderzoeksvraag, geformuleerd vanuit academische vrijheid". Deze eer viel te beurt aan Tim Rietbergen (Biologie) voor zijn voorstel tot het onderzoeken van een zeer oud, recent ontdekt fossiel van een vleermuis met als doel meer inzicht te verkrijgen in hun vroegste evolutie. Tim ontving hiervoor een cheque van € 2.250,- uit handen van LISF fonds voorzitter en universitair docent Oude Geschiedenis Kim Beerden.

Een Eervolle Vermelding was er voor Joris Carmiggelt (Natuurkunde). Hij schreef een ambitieus voorstel voor onderzoek aan de Harvard University te Boston (VS) naar een nieuw soort microscoop, die zeer kleine magneetvelden kan waarnemen.

LUF Prijzen

Sinds 1890 zet het Leids Universiteits Fonds (LUF) zich in om de kwaliteit van het onderzoek en onderwijs aan de universiteit hoog te houden en te verbeteren.

LIFS-Prijs

Jaarlijks gaan vele studenten met een subsidie van het LUF Internationaal StudieFonds (LISF) naar het buitenland. Na thuiskomst schrijven ze een verslag over wat zij geleerd, onderzocht en ontdekt hebben. Dit verslag dingt dan automatisch mee naar de LISF-prijs. De prijs bestaat uit € 500,- en een reis naar Parijs voor een presentatie op de Cleveringabijeenkomst.

Janneke Fruin-Helb Beurs

Deze beurs is ingesteld om excellente LISF-onderzoeksvoorstellen extra aandacht en financiële steun te geven. Kandidaten met een LISF-onderzoeksproject van zeer hoge kwaliteit en creativiteit komen in aanmerking voor de Janneke Fruin-Helb Beurs van maximaal € 2.250. De beurs is vernoemd naar mevrouw drs. A.M. Fruin-Helb, voormalig directeur van het LUF (1989-2003) en mede-oprichter van het LUF Internationaal StudieFonds (LISF).

Meer informatie over de LUF prijzen.

Foto: Daniëlle Vink - Reizevoort
Vlnr: Hendrikje Crebolder, Hui Ji, Tim Rietbergen en Kim Beerden