Universiteit Leiden

nl en

Adriaan van der Weel in Kennislink over de gevolgen van digitaal lezen

De opmars van het gebruik van laptops en tablets in het klaslokaal is in volle gang. Maar wat zijn de gevolgen van leren met een scherm? NEMO Kennislink sprak met Adriaan van der Weel, bijzonder hoogleraar in de moderne geschiedenis van het boek.

Hoewel leermiddelen ook positieve effecten hebben, lijkt het er op dat er zorgwekkende gevolgen zijn voor het begrijpend lezen. ‘Op papier controleer je voor je de pagina omslaat of je hebt begrepen wat er staat,’ zegt Van der Weel, ‘maar als je op een scherm door een tekst scrolt, denkt je dat je dat niet steeds hoeft te checken. Je gaat er – vaak ten onrechte – vanuit dat het wel goed zit.’

Onderzoekers zijn het erover eens dat dit komt doordat schermen vaak worden geassocieerd met snelheid en oppervlakkigheid, bijvoorbeeld omdat je schermen ook gebruikt voor sociale media en filmpjes kijken.

Ondanks doemscenario’s waarin we in de toekomst niet meer weten hoe we met lange teksten en boeken moeten omgaan, ziet Van der Weel wel mogelijkheden om het probleem aan te pakken. Volgens hem begint het met bewustwording: ‘Bij beleidsmakers en politici wordt de deur platgelopen door lobbyisten van grote tech-bedrijven. In bijvoorbeeld rapporten over digital skills gaat dan één paragraafje over mogelijke problemen en verder is het een lofzang op de digitale leermiddelen.’

Meer weten?

Lees het volledige artikel met Adriaan van der Weel op NEMO Kennislink.

E-READ

Adriaan van der Weel is medeoprichter van E-READ (Evolution of Reading in the Age of Digitisation), het Europese onderzoeksnetwerk dat veranderingen in het lezen door digitalisering bestudeert. Het netwerk telt bijna 200 wetenschappers uit verschillende disciplines zoals psychologen, sociologen en neurowetenschappers. Lees meer over E-READ.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie