StationsLab verandert Utrecht Centraal in laboratorium

Van 4 tot en met 7 oktober staat er op station Utrecht Centraal een pop-up laboratorium. Met behulp van de nieuwste technieken onderzoekt een team van Amsterdamse studenten hoe reizigers hun weg vinden op het station en in de fietsenstalling. De Leidse neurowetenschapper Ineke van der Ham opent het StationsLab in samenwerking met Weekend van de Wetenschap.

Van der Ham staat de studenten van de Universiteit van Amsterdam met raad en daad bij vanwege haar ervaring met experimenten naar navigeren. Ze onderzocht gedurende een jaar in samenwerking met Weekend van de Wetenschap bij inmiddels meer dan 10.000 deelnemers hoe mensen navigeren en wat de invloed van leeftijd en geslacht is. Wat bleek: vrouwen zijn helemaal niet slechter in navigeren dan mannen.

Navigeren op Utrecht Centraal niet zo eenvoudig

De tweede editie van het StationsLab staat in het teken van ‘het vinden van je weg’ met als overkoepelende onderzoeksvraag ‘hoe weet je brein waar je moet zijn’. Een team studenten van de Universiteit van Amsterdam onderzoekt onder leiding van neurowetenschapper en psychobioloog Tonny Mulder het denkproces en gedrag dat mensen vertonen om de weg te vinden in nieuwe, bekende en veranderde omgevingen. Voor sommige reizigers blijkt navigeren op Utrecht Centraal namelijk niet zo eenvoudig. En dat geldt zeker voor de nieuwe fietsenstalling Stationsplein met z’n verschillende niveaus, in- en uitgangen. En de uitdaging wordt daar alleen maar groter gezien de groei van deze stalling naar de grootste fietsenstalling van de wereld.

StationsLab 4 tot en met 7 oktober op Utrecht Centraal

Het StationsLab is te vinden in de pop-up winkel in de stationshal van Utrecht Centraal bij spoor 18/19. Het lab is elke dag gratis te bezoeken tussen 10.00 en 17.00 uur, vanaf 12.00 uur op de openingsdag 4 oktober. Het onderzoeksteam nodigt reizigers uit om actief deel te nemen aan de experimenten en om een kijkje te nemen in het lab. De resultaten helpen om de navigatie en oriëntatie voor reizigers makkelijker en efficiënter te maken. De resultaten van de onderzoeken zijn te volgen op www.ns.nl/stationslab.

NS StationsLab

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Weekend van de Wetenschap 6 en 7 oktober

Het StationsLab is een samenwerking tussen NS, ProRail, Weekend van de Wetenschap en de Universiteit van Amsterdam. Het Weekend van de Wetenschap is het grootste technologie- en wetenschapsevenement van Nederland dat op 6 en 7 oktober plaatsvindt. Op meer dan 350 locaties in het land openen bedrijven, universiteiten en musea hun deuren voor het publiek. Met als doel om te laten zien hoe belangrijk en interessant wetenschap en technologie zijn.

Bron: www.ns.nl