Waarom online privacy er wél toe doet

"Ze mogen alles van me weten" of "ik heb niets te verbergen". Dit hoor je nog vaak als het gesprek komt op online privacy. Het gemak en plezier dat onze smartphone ons geeft, staat in contrast tot de mogelijke risico’s. Over die laatste denken we wellicht niet zo snel na. In het kader van de Week van de Mediawijsheid geeft hoogleraar Simone van der Hof op 19 november een pop-upcollege over online privacy.

De aantrekkingskracht van al die ‘gratis’ apps heeft een prijs. Waar we wonen en werken, met wie we omgaan en wat we allemaal doen blijven geen geheim. Al deze gegevens vormen de basis voor het vinden van nieuwe kennis over ons: wat voor soort persoon we zijn, onze gezondheid en onze seksuele en politieke voorkeuren. Voor het scherm verleiden berichtjes, geluidjes en ‘likes’ ons tot dwangmatig gebruik van de apps om de datastroom op gang te houden. Achter de schermen worden we door computers ongemerkt in digitale hokjes geplaatst.

Deze hokjes bepalen wat we te zien krijgen, maar ook hoe wij door de maatschappij worden gezien en benaderd. In dit pop-upcollege belicht professor Simone van der Hof hoe deze dataverzamelingen werken en wat de gevolgen kunnen zijn. Aansluitend is er ruimte voor vragen en discussie.

Het pop-upcollege is op 19 november van 19.30 tot 21.00 uur in de Bibliotheek Scheveningen (Scheveningseweg 333 in Den Haag). Na het college is er ruimte voor discussie. De toegang is gratis, wel graag reserveren via scheveningen@bibliotheekdenhaag.nl.

De universiteit wil haar kennis op een laagdrempelige manier delen met de stad. Daarom wordt in 2018 een reeks pop-upcolleges georganiseerd tijdens bestaande festivals maar ook op kleinschalige plekken waar mensen samenkomen. Op deze manier hoopt de universiteit ook mensen te bereiken die niet vanzelfsprekend toegang hebben tot wetenschappelijke kennis. De onderwerpen van de pop-upcolleges zijn dan ook uiteenlopend: van voeding, tot stress of de herkomst van ons DNA.

Een overzicht van aankomende pop-upcolleges is beschikbaar in onze agenda. Meer informatie over de pop-upcolleges? Neem contact op met Ellen Ruifrok.