Chinese premier Li Keqiang brengt bliksembezoek aan Universiteit Leiden

Tijdens zijn tweedaagse bezoek aan Nederland deed de Chinese premier op 16 oktober ook onverwachts Leiden aan. Li Keqiang sprak met rector Carel Stolker, Chinese promovendi en studenten Chinastudies.

Premier Li Keqiang werd vergezeld door zijn echtgenote. Daarnaast maakten ook de ministers van Buitenlandse Zaken en die van Handel deel uit van de delegatie.

Het bliksembezoek werd pas op de dag zelf aangekondigd en had een informeel karakter. Rector Carel Stolker ontving Li bij de ingang van het Academiegebouw, waar verraste afgestudeerden het zojuist behalen van hun bul vierden. Li en Stolker spraken over de bijzondere samenwerking van de Universiteit Leiden met zo’n twintig Chinese universiteiten en hij was dan ook benieuwd wat die samenwerking inhoudt. Stolker: ‘De premier was aangenaam verrast over de breedte van die samenwerking. Die beslaat zowel geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, rechten als de bètawetenschappen en betreft zowel studenten, promovendi als stafleden.’

Premier Li leest een Japans muurgedicht op de gevel.

Bezoek aan China

'Onze vicerector Hester Bijl bracht vorige week nog een tweedaags bezoek aan China om de banden met Chinese universiteiten aan te halen', zei Stolker tegen Li. Zij bezocht onder andere Peking University en tekende daar een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met Peking University Law School waar Li Rechten studeerde.

Chinastudies alleen in Leiden

Li koos Leiden niet toevallig uit. Als gevolg van de vele uitwisselingsprogramma’s is hier een florerende Chinese gemeenschap ontstaan: er werken en studeren ongeveer vierhonderd Chinese onderzoekers en studenten in Leiden en Den Haag. Daarnaast is de Universiteit Leiden de enige Nederlandse universiteit met een volledige opleiding Chinastudies.

Li in gesprek met diverse Chinese promovendi en studenten Chinastudies.

Bijdragen aan de samenleving

Voor een zonovergoten Hortus botanicus sprak Li ook met Chinese promovendi uit Leiden en Delft. ‘Het is een hele eer om hier in Leiden onze premier te ontmoeten’, zei een van hen. 'Hij informeerde of we hier een goed leven hebben en of we met onze kennis willen bijdragen aan de samenleving - zowel in Nederland als in China. Natuurlijk willen we dat, we hebben het hier erg naar ons zin.’ De premier was evenzeer benieuwd naar ervaringen van de Nederlandse studenten Chinastudies, aldus Ytsen de Jong. ‘Hij vroeg ons onder andere wat we leren over de geschiedenis van China en of de auteur van ons handboek Chinees of Amerikaans is. Ik vertelde hem dat het een Nederlandse auteur is.’

Li overhandigde Stolker een pakket met Chinese thee.

Bezoek Hong Kong

Aan het einde van het bliksembezoek wisselden Stolker en Li geschenken uit. Begin november zal de rector zelf voor een meerdaags bezoek naar Hong Kong afreizen. Aanleiding is de bijeenkomst van de World Cultural Council waarvan Leiden afgelopen jaar de organisator was. Stolker zal in Hong Kong ook universiteiten bezoeken en op 9 november een Cleveringalezing geven voor Leidse alumni.

Foto's Monique Shaw
Tekst Linda van Putten