Koninklijk paar profiteert in Leiden van China-expertise

Ter voorbereiding op hun staatsbezoek aan China bezochten koning Willem-Alexander en koningin Máxima op 1 oktober een bijeenkomst aan de Universiteit Leiden. China-experts informeerden hen onder andere over het beeld dat Chinezen van Nederland hebben.

Duizenden Chinese studenten

Rector Carel Stolker ontvangt koning Willem-Alexander en koningin Máxima in het Academiegebouw.

In het Academiegebouw spraken diverse kenners over de band tussen China en Nederland. Rector magnificus Carel Stolker wees in zijn welkomstwoord op het belang van China voor Nederland en de universiteit. Tegenwoordig studeren duizenden Chinese studenten in Nederland. Zij vormen hier de grootste groep niet-Europese studenten. De Universiteit Leiden is de enige universiteit in Nederland met een opleiding Chinastudies en de studie trekt ieder jaar rond de honderd eerstejaars.

Nederlandse trends op sociale media

Mediaconsultant Bei Wang vertelde het koningspaar dat Chinezen beter over Nederland geïnformeerd zijn dan veel Nederlanders zich realiseren.  ‘Ze zien Nederland als een innovatieve samenleving. ’ Wang gaf een paar voorbeelden van Nederlandse items die populair zijn op Chinese sociale media: van de jonge wereldverbeteraar Boyan Slat die de oceanen wil schoonmaken tot het bericht dat Nederlandse kinderen de gelukkigste kinderen ter wereld zijn. ‘Chinezen zijn nieuwsgierig en kijken naar hoe Nederlanders zaken aanpakken zodat ze er inspiratie uit kunnen putten.’

Koningin Máxima spreekt met Xuefei Knoester-Cao, directeur van het Confucius Instituut Groningen. In het midden staat sinoloog Frank Pieke die het programma samenstelde.

Zwartwerken

Tegelijkertijd is het belangrijk om ervan bewust te zijn dat Chinezen en Nederlanders sommige zaken anders benaderen. Koos Kuiper, als tolk werkzaam bij de rechtbank en conservator bijzondere collecties van de universiteit, wees op enkele verschillen. Chinezen in Nederland kloppen niet snel bij overheidsinstanties aan voor hulp en helpen elkaar. Voor hen is zwartwerken veel gebruikelijker als dat de manier is om te kunnen werken.

Koos Kuiper in gesprek met de koning.

Bruggenbouwers tussen culturen

Ondernemer Lasé Hu, oprichter van een Chinese businessclub in Nederland, sprak koningin Máxima rechtstreeks aan toen hij benadrukte dat de tweede generatie Chinezen in Nederland belangrijke bruggenbouwers zijn tussen beide culturen. In Nederland zijn ze ambassadeur voor China en in China ambassadeur voor Nederland. ‘Mensen met een biculturele identiteit kunnen de samenleving versterken. Dat zal koningin Máxima kunnen beamen.’ De koningin knikte instemmend.

Minder eurocentrisch denken

Koning Willem-Alexander neemt een geschenk in ontvangst van jurist Vincent Chang, eigenaar van ChinaNext Strategy en tevens onderzoeker van de Chinees-Nederlandse diplomatieke betrekkingen.

Hans Crum, conrector van het Gemeentelijk Gymnasium in Hilversum, legde uit waarom zijn school de eerste is die Chinees als examenvak aanbiedt. ‘Het is belangrijk dat het curriculum gemondialiseerd wordt, we moeten af van het eurocentrisch denken.’ Dankzij het uitwisselingsprogramma tussen Chinese en Hilversumse scholieren ontstaan er nieuwe inzichten. ‘Chinese leerlingen, die meestal als enig kind opgroeien, zeiden veel geleerd te hebben van de Nederlandse gezinsdemocratie waarin ouders voortdurend onderhandelen met hun kinderen.’

Erwtensoep

Voormalig correspondent Bettine Vriesekoop was ook aanwezig.

Hotelondernemer Gabriëlla Esselbrugge legde uit hoe zij er mede voor zorgde dat Giethoorn zo populair is onder Chinese toeristen: door goed rekening te houden met de wensen van Chinese bezoekers is de plaats zo in trek. Het koningspaar moest hartelijk lachen om haar voorbeelden: Chinezen blijken dol te zijn op erwtensoep als ontbijt.

Onderzoekers en correspondenten

Hierna spraken de koning en de koningin in een besloten sessie met onderzoekers van de Universiteit Leiden, onder wie Anne-Sytske Keijser, docent Chinese Taal en Cultuur en Claire Smulders, vakdidacticus Mandarijn van de lerarenopleiding. Het paar ontmoette ook diverse andere China-experts, zoals Bettine Vriesekoop en Garrie van Pinxteren die over hun ervaringen als correspondent vertelden.

Persoonlijke verhalen achter de cijfers

Het koningspaar bekijkt in het Academiegebouw het beeld dat Aart Schonk maakte van koning Willem-Alexander.

Na afloop bedankte koning Willem-Alexander de Leidse hoogleraren sinologie Frank Pieke en Maghiel van Crevel die het programma samenstelden. Pieke blikt terug: ‘Ze vonden de sprekers informatief en interessant. Onze handelscijfers met China zijn wel bekend, maar je kunt betere vragen stellen als je de verhalen erachter hoort. Wij wilden door middel van persoonlijke verhalen vertellen hoe belangrijk China in Nederland is en andersom.’

(1 oktober 2015 - LvP)

Zie ook

Het staatsbezoek vindt plaats in de laatste week van oktober 2015. Minister Koenders van Buitenlandse Zaken gaat ook mee en parallel aan het staatsbezoek reist een brede economische missie af naar China. China moderniseert in rap tempo en Nederland kan op uiteenlopende terreinen bijdragen aan "duurzame verstedelijking". Tijdens het staatsbezoek is er onder meer aandacht voor samenwerking op het gebied van landbouw, tuinbouw en landschapsontwikkeling, e-commerce, sport en design.