Van Bakker tot Publieke Meerwaarde

Op donderdag 12 juli vond de eerste Leiden Leadership Lunch plaats. In de boardroom in Wijnhaven was er een informele lunch tussen onderzoekers, studenten en managers uit de praktijk. Wetenschap en praktijk vonden elkaar rond het thema leiderschap en maatschappelijke meerwaarde.

Leiden Leadership Lunch

Broodnodige verandering

Naast koffie, thee en broodjes stonden er ook twee sprekers op het menu. Dr. Ben Kuipers (director van het Leiden Leadership Centre) trapte de eerste lunch af met zijn bevindingen op basis van onderzoek naar de rol van leiderschap en ‘Purpose’ in de jeugd- en thuiszorg.

Daarna was het woord aan bakker en storyteller Johan van Maanen. Naast broodjes trakteerde hij de gasten op zijn verhaal over de Grote Verandering bij Bakkerij Van Maanen. De vraag ‘waar sta je elke dag voor op?’ stond centraal in de verandering in houding van het management en de medewerkers. Door filialen en medewerkers meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap te geven over hun winkels en producten werden medewerkers actiever en zelfstandiger, wat resulteerde in een groei van 300% in 5 jaar. Eén van de belangrijkste lessen voor de bakkerij was dan ook dat iedereen leiding kan nemen en geven. Johan van Maanen adviseerde om bij veranderingen te focussen op de voorlopers die meegaan in de verandering. Maar vooral: ga niet te snel, verandering kost veel tijd. Na het verhaal werd er gediscussieerd over leiderschap, maatschappelijke meerwaarde en publieke organisaties door de onderzoekers, studenten en managers uit de praktijk.

Bakker en Storyteller Johan van Maanen

Leiden Leadership Lunch

De volgende Leiden Leadership Lunch zal op 28 september plaatsvinden. Op 27 november staat de derde lunch bijeenkomst gepland. Ideeën voor interessante thema’s of sprekers zijn van harte welkom. Voor informatie over de lunches kunt u contact opnemen via: LLC@fgga.leidenuniv.nl.