Docent van het jaar 2017 gooit studenten gecontroleerd in het diepe

‘Ik wist niet dat ik op jou nog trotser kon worden.’ Zo reageerde de vader van Kristian Rietveld op het nieuws dat zijn zoon benoemd is tot Docent van het Jaar 2017.

Krijn Rietveld, die een maand na de benoeming van zijn zoon plotseling overlijdt, promoveerde in Leiden in de biochemie en won in 1985 de C.J. Kok prijs. Met het geld verbonden aan deze prijs, kocht Rietveld sr. een computer en de jonge Rietveld leerde deze te gebruiken. Gedreven door zijn vroegere ambitie om architect te worden, tekent hij in eerste instantie huizen in WordPerfect met behulp van ASCII-karakters. In tegenstelling tot zijn LEGO-constructies kan zijn jongere broer deze constructies tenminste niet afbreken. Later ontdekt Rietveld het programmeren en schrijft hij zijn eerste, eenvoudige computerprogramma’s.

Programmeervirus leidt tot promotie

Op de middelbare school wordt Kristian Rietveld volledig gegrepen door het programmeervirus. De keuze voor de studie informatica is snel gemaakt. Omdat fundamenteel onderzoek hem met de paplepel is ingegeven, kiest hij voor de studie Informatica in Leiden. Het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) legt de nadruk op theorie en de fundamentele kant van informatica, in tegenstelling tot de informaticagroep in het dichter bij Rietvelds huis gelegen Delft. Rietveld doorloopt met succes de bachelor Informatica en master Computer Science. In 2014 promoveert hij op het proefschrift A Versatile Tuple-Based Optimization Framework.

‘Als practicumleider werkte ik aan de kern van een klein ARM-besturingssysteem, dat studenten tijdens practica konden verbeteren en uitbreiden. Ook mijn promotieonderzoek in de High Performance Computing Group van LIACS richtte zich op software-optimalisatie en de automatische generatie van datastructuren voor sparse matrix-berekeningen. Deze ervaring zette ik in bij het ontwikkelen en uitvoeren van nieuwe vakken voor de bachelor in Leiden,’ licht Rietveld toe. Daarnaast bouwt hij mee aan het netwerk en de infrastructuur voor REL, het onderzoek- en onderwijslaboratorium van LIACS.

Binding met realiteit is sleutel tot gewaardeerd onderwijs

Rietveld onderwijst de vakken Programmeertechnieken (inmiddels overgenomen door Erik van der Kouwe), Operating Systems en Computerarchitectuur van de bachelor Informatica. Tevens verzorgt hij het college Programmeermethoden voor studenten Natuur- en Sterrenkunde. Zijn colleges lopen regelmatig uit vanwege interessante discussies, vertelt hij. Centraal staan zelfredzaamheid en realiteit. ’Studenten worden gecontroleerd in het diepe gegooid. Mijn student-assistenten en ik verwachten dat studenten zelf met oplossingen komen, ter voorbereiding op de toekomst als zij in de wetenschap of het bedrijfsleven nieuwe problemen tegenkomen,’ aldus Rietveld.

Hij merkt dat studenten steeds meer de toepasbaarheid van de leerstof willen weten en benadrukt de binding met de realiteit.’ Daarom gebruik ik zoveel mogelijk vraagstukken uit de praktijk, realistische problemen die je met theorie oplost. Studenten willen een snelle computer, dus tijdens de practica leren zij wat daaraan ten grondslag ligt.’

De nominatie voor Docent van het Jaar 2017 kwam als een verrassing.’ Ik streef ernaar uitdagend onderwijs te geven door studenten te stimuleren zelf ontdekkingen te doen. Als dat gewaardeerd wordt door de bachelorstudenten en de jury is dat heel leuk,’ aldus Rietveld.

Aanschaf development boards voor studenten

Een bestemming voor het prijzengeld heeft Rietveld al. Hij wil de huidige development boards met ARM-architectuur vervangen door boards met RISC-V-architectuur. ‘Deze nieuwe open source processor is eenvoudiger en maakt het voor studenten makkelijker geheel te begrijpen en te leren hoe je software kunt optimaliseren voor een specifieke architectuur. Daarnaast stelt het studenten in staat nog dieper onder de motorkap te kijken door de broncode van implementaties van deze architectuur te bestuderen. Ten slotte zou het erg leuk en leerzaam zijn om deze boards naast Computerarchitectuur ook in te zetten bij het practicum Operating Systems en ons bestaande ARM-besturingssysteem om te zetten naar RISC-V architectuur,’ licht Rietveld toe.

Opeenvolgende benoeming voor LIACS

Ook in 2016 werd een universitair docent van LIACS verkozen tot Docent van het Jaar. Rietvelds collega Frank Takes werd geprezen om zijn heldere en nieuwe cursusmateriaal en zijn heldere communicatie. ‘De fundamentele basisprincipes van informatica veranderen niet, terwijl de toepassingen voor bijvoorbeeld smart mobility en connectivity continu wijzigen. Als docenten is het onze taak de theorie te implementeren in de huidige maatschappij. Dat studenten bij LIACS de vertaalslag die Kris en ik in onze colleges en practica maken op prijs stellen en dat dit resulteert in een opeenvolgende benoeming tot Docent van het Jaar is natuurlijk erg fijn,’ aldus Takes.