Het Leidse Taalmuseum: een brug tussen de stad en de Universiteit

Muurgedichten, het Gebarentaalfestival en een kwartetspel met nieuwe woorden: allen projecten die zijn verbonden aan het Taalmuseum. En alhoewel het museum geen eigen collectie of gebouw heeft, is het Taalmuseum overal in Leiden terug te vinden! Projectdirecteur Pepijn Reeser vertelt in Leven! over de ambities van het Taalmuseum en de band met de Universiteit.

‘Leiden is een echte taalstad. De eerste hoogleraar was een Leidse hoogleraar, het eerste Nederlandse woordenboek is hier samengesteld en wie door de stad loopt, wordt verrast door meer dan honderd muurgedichten’, stelt Reeser. ‘Nergens in Nederland worden er zoveel talen bestudeerd als aan de Leidse universiteit en ook het taalkundig onderzoek staat hier op zeer hoog niveau.’

Het nieuwste project van het Taalmuseum is de website Muurgedichten.nl en de bijbehorende tentoonstelling Als de muren spreken. Op de website kunnen bezoekers alle Leidse muurgedichten lezen en persoonlijke verhalen toevoegen aan een gedicht. De tentoonstelling Als de muren spreken in Old School aan de Pieterskerkhof, licht een aantal van deze muurgedichten uit in woord en beeld.

Over het Taalmuseum

Het Taalmuseum is een initiatief van de Universiteit Leiden gesteund door de Gemeente Leiden en werd in 2016 opgericht om de impact van geesteswetenschappelijke kennis te vergroten. Zowel grote talen en kleine talen, wereldtalen en lokale talen, levende en dode talen, schrijftaal en spreektaal komen aan bod, om de kennis over en het enthousiasme voor alle talen bevorderen. Bezoek de website van het Taalmuseum om meer te weten te komen over (huidige) projecten!

Meer weten?

Lees het hele artikel in Leven! op ISSUU.com