Onderwijsvernieuwing: van kookboekpracticum naar onderzoekspracticum

Hoe doe ik onderzoek? Hoe zet ik het op, hoe voer ik het uit, en hoe leg ik vast wat ik heb bedacht en gedaan? De opleiding Bio-Farmaceutische Wetenschappen wilde studenten niet langer alleen maar een serie proefjes laten doen voor het vak Practicum Cellulaire Biochemie. Na een complete hervorming - ‘van een traditioneel kookboekpracticum naar een onderzoekspracticum’ - is het tweedejaars vak spannender, boeiender geworden. 'En het bereidt studenten beter voor op hun carrière', zegt coördinator prof.dr. Erik Danen. Dit is deel 2 uit een serie verhalen van docenten over onderwijsvernieuwing.

Voorbereiden

Een van de doelen was dat studenten zich beter zouden voorbereiden op het practicum. Daarvoor blijkt de online leeromgeving LabBuddy heel geschikt. Danen: 'We onderzoeken in dit practicum geneesmiddelen tegen kanker waarvoor sommige tumorcellen gevoelig zijn en andere niet. Om goed onderzoek te doen moet je goed nadenken over heel veel dingen, bijvoorbeeld: hoe lang stel ik de tumoren bloot aan het medicijn. En hoe kies ik de beste proeven die gezamenlijk de puzzel invullen om het mechanisme van geneesmiddel-resistentie te ontrafelen. Online denken studenten over dit soort vragen meer na, waardoor ze zich veel beter voorbereiden en gerichter vragen kunnen stellen. Ze komen heel anders de zaal binnen.'

Hoger cijfer

Vergeleken met vier jaar geleden krijgen studenten gemiddeld een betere beoordeling voor de praktijk, de theorie en voor het onderzoeksverslag. En zij geven het vak een hoger cijfer. Medewerker onderwijsvernieuwing Marjo de Graauw: 'Studenten voelen zich meer uitgedaagd. De motivatie is hoger. Ze hebben niet het gevoel dat ze allemaal hetzelfde moeten doen. Ze kunnen hun eigen pad kiezen om tot antwoorden te komen en dat is heel aantrekkelijk en spannend.' De nieuwe opzet wordt inmiddels ook toegepast bij het vervolg practicum Geneesmiddeltoediening en -afgifte, en ook daar zie je volgens Marjo de Graauw al betere resultaten.

Lastig

Het moeilijkste was het organisatorische aspect. Bio-Farmaceutische Wetenschappen is enorm gegroeid en het bleek lastig om voor tien groepen van 24 studenten zalen, materialen, samples en bijvoorbeeld ook voldoende stopcontacten te regelen. ‘Het heeft ons uitgedaagd om creatief te zijn. Een goede coördinatie en een goed overzicht zijn daarbij belangrijk. We zijn een half jaar van tevoren begonnen om het te regelen.’

Financiering

De opleiding kreeg een beurs van het Leids Universitair Fonds voor het ontwerpen van de LabBuddy omgeving. Student-assistenten hebben de inhoud daarvan onder begeleiding vormgegeven.

Vlnr: Marjo de Graauw, Merei Huigsloot, Erik Danen

Tip

‘Het is voor studenten en docenten veel boeiender en spannender wanneer je echt onderzoek doet dan wanneer je er een aantal technieken doorheen draait.’