Rapport Brits Lagerhuis citeert Brexit-onderzoek Joris Larik

Het comité belast met vraagstukken over internationale handel van het Britse Lagerhuis (House of Commons) citeerde onlangs dr. Joris Larik, universitair docent vergelijkend, EU- en internationaal recht aan het Leiden University College The Hague, in een rapport over de 'Continuing application of EU trade agreements'.

Een schriftelijke toelichting, die was ingediend door dr. Larik omtrent de onzekerheid over de toekomst van internationale overeenkomsten na de Brexit, was al eerder gepubliceerd door het comité.

Internationale samenwerking

Het rapport nam notitie van  het door dr. Larik aangetekende gebrek aan overeenstemming tussen databestanden met informatie over internationale verdragen die door de EU en de Amerikaanse regering worden onderhouden, evenals van de noodzaak om zo snel mogelijk duidelijk te maken welke verdragen momenteel van kracht zijn met belangrijke externe partners en eventueel opnieuw moeten worden onderhandeld door het VK. Deze bevindingen zijn gebaseerd op het recente onderzoeksproject van dr. Larik over de toekomst van trans-Atlantische samenwerking (titel: “Forms of Foreign Policy Collaboration in the Unraveled Transatlantic Space”), dat hij afgelopen semester verrichtte als Fulbright-Schuman-fellow bij de Paul H. Nitze School of Advanced International Studies (SAIS), Johns Hopkins University, in Washington D.C.

Online te lezen

Het gedetailleerde, academische verslag van zijn onderzoek is nu online beschikbaar als working paper dat gezamenlijk is gepubliceerd door het DCU Brexit Institute in Dublin en het Centre for Transatlantic Relations van SAIS. De definitieve versie hiervan komt dit najaar uit in het University of Pennsylvania Journal of International Law, dat is gerangschikt in de top 10 van Amerikaanse vaktijdschriften op het gebied van internationaal recht.