Joris Larik: Nieuw handboek hoeksteen voor opkomend onderzoeksgebied vergelijkend recht

Op 13 en 14 oktober nam dr. Joris Larik, universitair docent voor vergelijkend, EU en internationaal recht bij Leiden University College The Hague (LUC), deel aan de Duke-Pretoria Conference on Comparative Foreign Relations Law. Gedurende deze twee dagen in de Zuid-Afrikaanse hoofdstad werden de conceptversies van hoofdstukken voor een nieuw Oxford Handbook on Comparative Foreign Relations Law voorgesteld en besproken.

Buitenlands beleid in binnenlandse rechtsstelsels

De conferentie, georganiseerd door Duke Law School met de Universiteit van Pretoria als gastheer, bracht experts uit de hele wereld samen om te vergelijken en te analyseren hoe staten, alsmede de Europese Unie, hun besluitvorming over buitenlands beleid structureren en hoe zij internationale normen in hun binnenlandse rechtsstelsels integreren. Deze onderwerpen zijn in de afgelopen tijd nog belangrijker geworden, zoals blijkt onder meer uit de dreigingen van de Amerikaanse president Trump het NAFTA-verdrag en de atoomdeal met Iran op te zeggen, de moeilijkheden die de EU ondervindt bij het ratificeren van nieuwe handelsovereenkomsten zoals CETA, en natuurlijk Brexit.

Opkomend onderzoeksgebied

Dr. Larik presenteerde zijn hoofdstuk over “The EU and ASEAN at International Institutions” (“De EU en ASEAN bij internationale instellingen”), waarin de supranationale en intergouvernementele werkwijzen waarvan regionale organisaties gebruik maken om op het internationaal toneel hun belangen te verwoorden worden tegenovergesteld. Het handboek, waarvan het onderzoek wordt gefinancierd door een Carnegie Fellowship van prof. Curtis A. Bradley van Duke University en dat 2018 zal verschijnen, zal dienen als een hoeksteen voor het opkomende gebied van vergelijkend recht omtrent buitenlandse betrekkingen.

Leerplan Foreign Relations Law

Bovendien zal het bijdragen aan onderzoeksgericht onderwijs in Leiden en elders. Bijvoorbeeld zal een selectie van hoofdstukken uit het handboek worden opgenomen in het geactualiseerde leerplan voor de LUC-cursus Foreign Relations Law van dr. Larik, en zal evenals worden gebruikt voor het Duke-Leiden Summer Institute on Global and Transnational Law, dat in 2018 wordt gelanceerd en een cursus onderwezen door prof. Bradley en dr. Larik zal bevatten.