Koninklijke onderscheiding voor natuurkundige Jan Aarts

Jan Aarts, Leids hoogleraar experimentele natuurkunde, is op 26 april benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Deze vooraanstaande wetenschapper speelde ook een belangrijke rol in het voortbestaan van de Leidse Instrumentenmakersschool.

Aarts ontving de koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Henri Lenferink bij de Leidse lintjesregen die jaarlijks plaatsvindt aan de vooravond van Koningsdag in de Hooglandse Kerk. Aarts is sinds 1987 als wetenschapper verbonden aan de Universiteit Leiden. Zijn fundamenteel onderzoek richt zich op de interactie tussen supergeleiders en magnetische materialen. Hij is langdurige samenwerkingsverbanden aangegaan in de loop van zijn wetenschappelijke loopbaan met vele onderzoeksgroepen in binnen- en buitenland.

Onderwijsvernieuwer

In het onderwijs zoekt Aarts evenzeer naar alternatieve methoden en vernieuwing. Dat maakt hem tot een gewaardeerd docent. Ook was het voor het College van Bestuur aanleiding om hem als een van de eerste docenten voor te dragen voor de Leiden Teachers' Academy van de Universiteit Leiden, aanjager van onderwijsvernieuwing.

Leidse Instrumentenmakersschool

Als penningmeester in het bestuur van de Leidse instrumentmakers School (LiS) heeft Aarts een cruciale rol gespeeld in het voortbestaan van deze MBO-school. Afgestudeerden bouwen unieke instrumenten voor de medische sector, de lucht- en ruimtevaart, de hightechindustrie en de universitaire onderzoekswereld. Toen de school door financiĆ«le strubbelingen tenonder dreigde te gaan, was Aarts een van de sterkhouders die ervoor zorgden dat de school kon blijven voortbestaan. Nu geldt LiS als 'Topopleiding', volgens de MBO Keuzegids.