Toponderzoek dankzij instrumentmakers

'Ons toponderzoek in de natuur- en sterrenkunde is onmogelijk zonder goede instrumentmakers. Daarom steunt de Universiteit Leiden de uitbreiding van de Leidse instrumentmakers School.’ Lovende woorden van Willem te Beest, vicevoorzitter van het College van Bestuur, bij de tekening van het convenant over de nieuwbouw van deze school.

Jet Bussemaker, minister van OCW, zette als eerste haar handtekening. Ze riep de LiS op om meer meisjes en allochtone studenten te werven.

Unieke techniekopleiding

De Leidse instrumentmakers School (LiS) kan uitbreiden. Op maandag 17 maart tekenden een tiental partijen, waaronder de Universiteit Leiden, een convenant dat uitbreiding mogelijk maakt. Onderwijs, ondernemingen en overheid investeren in een unieke techniekopleiding, waardoor veel meer studenten de opleiding kunnen gaan volgen. En dat is hard nodig, want de school heeft nu een wachtlijst, terwijl bedrijven en instellingen zitten te springen om goed opgeleide technici.

De minister van OCW, de burgemeester van Leiden, de vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden, de directeuren van bedrijven uit het Leiden Bio Science Park, de voorzitter van de stichting UTOPA: met hun handtekening symboliseerden ze stuk voor stuk hun steun aan de Leidse instrumentmakers School.

Fantastische samenwerking

‘In de anderhalf jaar dat ik minister van OCW ben, is dit al de derde keer dat ik hier langs kom – geen andere instelling heeft dat voor elkaar gekregen!’ Zo opende Jet Bussemaker, minister van OCW, haar speech na de ondertekening. Ze maakte duidelijk waarom ze zo onder de indruk is van de LiS: ‘Een excellente opleiding, die zich hard maakt voor techniek, in een traditie die terug gaat tot Kamerlingh Onnes en met een fantastische samenwerking met de Universiteit Leiden.’ Ook Willem te Beest roemde die samenwerking: ‘Onderzoek gebeurt in een team, met ieders expertise – en die van een goede instrumentmaker is daarbij onmisbaar.’

Eigenwijs

Zowel Bussemaker als Te Beest riepen de studenten van de LiS op om zich niet alleen te bekwamen in de precisietechniek, maar ook ‘competente rebellen’ te worden, die niet bang zijn om tegen te spreken. Te Beest: ‘Wordt een vakman en wordt eigenwijs, want als je later werkt in een team met onderzoekers, zal je merken dat die óók eigenwijs zijn!’