Het Haagse programma voor Cybernormen eindigt met succes hun UN GGE-normcommentaarproject

Het programma voor Cybernormen van de Universiteit Leiden, een onderzoekplatform voor onderzoek naar de ontwikkeling en implementatie van wetgeving en beleid op het gebruik van ICT, heeft in samenwerking met de denktank ICT4Peace een wereldwijde open consultatie gehouden over hoe de aanbevelingen van de VN-groep van regeringsdeskundigen (GGE) van verantwoord gedrag van de staat in cyberspace moeten worden geïmplementeerd. Het doel van de consultatie was om te onderzoeken hoe de voorgestelde normen het best kunnen worden begrepen en geïmplementeerd.

De publicatie ondersteunt de internationale inspanningen om te komen tot een reeks normen die het gedrag van staten in de cyberruimte reguleren. Met focus op geoorloofd en ongeoorloofd gedrag tijdens conflicten en tijdens veiligheidsoperaties in vredestijd. Dit is met name relevant omdat de laatste ronde van het UN GGE-proces niet gelukt was om tot consensus te komen en staten proberen via nieuwe manieren uit de impasse te treden.

Zine Homburger, Liisi Adamson en Els de Busser van het Haagse programma voor cybernormen waren de hoofdredacteuren en auteurs van het commentaar op normen met betrekking tot samenwerking, het delen van informatie en crimineel gebruik van ICT. Het Haagse programma voor Cybernormen is dankbaar voor de bijdragen die de afronding van dit project ondersteunden.

De bijdrage is hier te vinden.

Het Haagse programma voor cybernormen zal de internationale discussie blijven voeden met hun conferentie ‘Responsible Behavior in Cyberspace – Novel Horizons’ van 5 november tot 7 november 2018 in Den Haag. De oproep voor papers is hier te vinden.