Geslaagd symposium over vrijheidsbeneming van kinderen in het jeugdstrafrecht

Vrijdag 13 april 2018 heeft voor de afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden in het teken gestaan van het symposium: ‘Deprivation of Liberty of Children in The Justice System – Towards A Global Research Agenda’. Het symposium werd georganiseerd door prof. dr. Ton Liefaard en dr. Yannick van den Brink.

De afdeling Jeugdrecht had de eer om ongeveer 100 deelnemers van over de hele wereld te verwelkomen in het Klein Auditorium van het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. Het doel van het symposium was om kennis, ervaringen en onderzoek uit te wisselen over het thema vrijheidsbeneming van kinderen in het strafrecht. Tevens was een van de doelstellingen om een interdisciplinaire onderzoeksagenda op te stellen ter ondersteuning van de ‘United Nations Global Study on Children Deprived of Liberty’. Bovendien moet de onderzoeksagenda overheden helpen om kinderrechten beter- en meer eenduidig te implementeren in het strafrecht.

Na de opening door vice-decaan prof. dr. Larissa van den Herik, mw. Valerie Wagner van het Zwitserse ministerie van Buitenlandse Zaken en prof. dr. Ton Liefaard, voorzitter van het symposium, spraken 4 sprekers over het thema vrijheidsbeneming van kinderen in het strafrecht. Prof. dr. Ursula Kilkelly schonk aandacht aan de uitdagingen waarmee staten worden geconfronteerd als het gaat om het implementeren van kinderrechten in het jeugdstrafrecht. Prof. dr. Ann Skelton lichtte het thema toe vanuit het perspectief van het VN kinderrechtencomité, waar zij lid van is. Dr. Yannick van den Brink presenteerde vervolgens zijn recentelijk gepubliceerde proefschrift over de toepassingspraktijk van voorlopige hechtenis in het Nederlandse jeugdstrafrecht. Drs. Bart Lubow, ten slotte, deelde zijn ervaringen over de hervormingen op het gebied van vrijheidsbeneming van kinderen in de Verenigde Staten.

In de middagsessie reflecteerde een interdisciplinair panel van deskundigen, bestaande uit H.E. Dr. Seree Nonthasoot, Dr. Wendy O'Brien, Prof. Dr. Philip Jaffé, Dr. Stephanie Rap en Dr. Rasmus Wandall, op specifiek aan de ‘United Nations Global Study on Children Deprived of Liberty’ gerelateerde onderwerpen. Het symposium werd uiteindelijk afgesloten door dr. Helmut Sax, hoofd onderzoeker van de UN Global Study. Hij vertelde over de totstandkoming van de UN Global Study en verkende bovendien de manieren waarop academici bij zouden kunnen dragen aan de Global Study.

De afdeling Jeugdrecht kijkt terug op een zeer geslaagd symposium en wil in het bijzonder Melissa Mohd Akhir, Wandile Madalane, Debby Naztty Pratiwi, Katia Klein en Arjan de Vries bedanken voor hun hulp bij de organisatie van het symposium. Ook studenten van de master Jeugdrecht en de Advanced Master in International Children’s Rights worden in het bijzonder bedankt voor hun hulp.

Het symposium werd gesponsord door het Leids Universitair Fonds en het dr. H.A. van Beuningen Fonds.

De sprekers van het symposium
Het symposium organisatieteam