Universiteit Leiden stuurt delegatie naar interuniversitaire workshop ‘A Future for EU’ (F4EU)

Van 27 februari tot 1 maart 2018 namen studenten uit vier verschillende universiteiten deel aan de interuniversitaire workshop “A future for EU” (F4EU) in het Belgische Luik.

De delegaties kwamen van onze eigen Universiteit Leiden, de Universiteit van Catania (Italië), de Universiteit van Sofia (Bulgarije) en de Universiteit van Luik (België). Deze diverse groep studenten had een gezamenlijk doel voor ogen: een voorstel uitwerken voor de organisatie van de EU. Prof. Quentin Michel en Loïc Sauvage van de Universiteit van Luik hebben dit project opgestart en georganiseerd.

De Leidse deelnemers waren Leander Cingöz, Karlien Cornelissen, Judith Jansen, Javier Macarin Sánchez Rhemrev, en Konstantinos Zoumpoulakis. Met het oog op de workshop bereidden zij hun standpunten voor over onderwerpen als de bevoegdheden van de EU, haar institutioneel kader en het (toekomstig) Unielidmaatschap. Dit proces vond plaats onder toezicht van prof. dr. Jannemieke Ouwerkerk, dr. Darinka Piqani en Valentin Vandendaele LLM.

Tijdens de workshop streefden alle deelnemers naar een gezamenlijk voorstel. Daartoe hielden de studenten plenaire vergaderingen alsook beraadslagingen in kleinere groepjes. Het resultaat legden zij voor aan vertegenwoordigers van instellingen van de EU. In de komende weken zullen deze ideeën verder worden uitgewerkt. De bedoeling is om deze dan voor te stellen aan functionarissen van de EU.