Stijn Bussels benoemd tot hoogleraar Kunstgeschiedenis voor 1800

Stijn Bussels startte op 1 november als hoogleraar Kunstgeschiedenis, in het bijzonder Kunstgeschiedenis voor 1800 bij de Universiteit Leiden. De leerstoel is ondergebracht bij het Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS).

Stijn Bussels

Vroegmoderne beelden

Bussels onderzoekt bij het LUCAS de sociale en culturele impact van beelden uit de vroegmoderne tijd. Hij focust daarbij niet alleen op Nederlandse kunstgeschiedenis maar kijkt bewust over de landsgrenzen heen naar hoe regio’s en landen elkaar onderling hebben geïnspireerd in de kunsten.

Kunst is meer dan geld

Bussels is kritisch over een toegenomen tendens waarin media kunsthistorici vooral laten opdraven als er weer een schilderij voor een recordbedrag over de toonbank gaat, zoals onlangs weer gebeurde toen Leonardo da Vinci’s Salvator Mundi voor 450 miljoen van eigenaar wisselde. De rol van kunsthistorici is veel groter dan dat, zegt Bussels. In de kunstgeschiedenis liggen belangrijke lessen over het verleden én het heden verborgen.

Rol in de samenleving

“Het belang van kunstgeschiedenis is dat het duidelijk maakt welke rol kunst in de samenleving had en welk effect ze toen genereerde”, zegt Bussels. “Om dat te onderzoeken, kijken we in Leiden naar een grote verscheidenheid aan beelden, van de kleinste tekeningen tot de grootste fresco’s, van poppetjes tot standbeelden en van geveldecoraties tot tableaux vivants.”

“We gaan na hoe deze beelden werden ingezet om verandering te bewerkstelligen of hoe ze juist een bestaande situatie legitimeerden, hoe ze tot trots of tot schaamte leidden, hoe ze blijdschap en woede wisten uit te lokken.”

Medusa's slangenhoofd

Gruweltaferelen op de Dam

Momenteel leidt Bussels het ERC project ‘Elevated Minds. The Sublime in the Public Arts in Seventeenth-Century Paris and Amsterdam’ en onderzoekt onder meer de angstwekkende sculpturen uit de Vierschaar van het toenmalige Amsterdamse stadhuis (het huidige Paleis op de Dam) zoals het slangenhoofd van Medusa en de reliëfs van wrede executies. Bussels onderzoekt hoe tientallen schrijvers gefascineerd waren door deze gruwelijke scenes die volgens hen uiteindelijk moesten leiden tot een vredevolle samenleving.

Enthousiaste studenten

Bussels kijkt uit naar de komende jaren als hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Bussels: “Het valt me altijd weer op hoe enthousiast de studenten hier in Leiden zijn om nieuwe inzichten te verwerven en kunst en kunstenaars te leren kennen. Daarnaast kijk ik er ook erg naar uit om meer internationale experts naar Leiden te halen om studenten hier nog verder bij te helpen.”