ISGA & Haagsch College Masterclass Terrorisme

23 januari was de aftrap van de Masterclass Terrorisme, een driedelige collegereeks georganiseerd door het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden en het Haagsch College. Voor een uitverkochte zaal spraken Prof.dr. Edwin Bakker en Jeanine de Roy van Zuijdewijn MA met een academische bril op over terrorisme.

Het eerste college had als onderwerp ‘Terrorisme anno 2018’. Hierin werd uitvoerig gesproken over terrorisme, de verschillende golven van terrorisme, de geschiedenis van jihadisme en specifiek de terroristische groep Al-Qaida, hoe IS zo groot heeft kunnen worden, het dreigingsbeeld in Nederland en over hoe nu verder. Er is geen legale definitie van wat terrorisme of een terrorist is. Volgens Bakker is ’terrorisme een instrument dat bedoeld is om angst te creëren en impact te hebben op regeringen en / of (delen van) samenlevingen om beleid te veranderen’. Uit dit college kwam naar voren dat terroristen en jihadisten geen nieuwe fenomenen zijn. Zo waren er vier verschillende golven van terrorisme voor de jihadistische golf en was 9/11 het startpunt voor de tweesplitsing tussen het ahistorisch denken en het nieuwe denken over terrorisme.

Terrorisme in Nederland

Het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland (DTN) geeft o.a. de kans op een terroristische aanslag weer. Het actuele dreigingsniveau in Nederland is substantieel. Dit betekent dat de kans op een aanslag in Nederland reëel is. Het IS kalifaat is gevallen, de organisatie lijdt, maar IS als idee blijft. Ook moet naar vrouwen en kinderen uit Syrië worden gekeken hoe hier verder mee moet worden omgegaan, dit betreft zo’n 80 vrouwen en 100 kinderen in Nederland. Bakker blijft daarom benadrukken dat het belangrijk is om breed te kijken naar de toekomst. Het is belangrijk om in de rest van Europa nieuwe bewegingen te onderzoeken om zo uit te sluiten of zij terroristische groeperingen zijn of niet. Daarnaast is het belangrijk om de mythes te ontkrachten en het debat aan te gaan met het publiek om zo de angstcultuur te verminderen en de weerbaarheid van de bevolking te vergroten.

Het laatste college vindt plaats op 6 februari met als thema ‘Impact Terrorisme’.